Valencia til Mallorca

Papillon på slæb ca 45 sm til Denia.

Den 30.august

 

Med et par timers forsinkelse pga problemer med utæt brændstoftank, og at vi derfor (heldigvis!) blev flyttet til et andet fly før start, nåede vi frem til Valencia og en båd, der som sidst var dækket af Saharas fine røde sand, men alt var ellers ok efter over 2 måneder i vandet. Dagen i dag er gået med storproviantering, som vi fik bragt lige til ”døren”, rengøring af vandlinien, som vist aldrig tidligere har haft så lang begroning og lidt polering.

I nat har det regnet, men dagen i dag har været dejlig varm, ca 25 grader og lettere overskyet – perfekt til os.

Nu skal vi lige have nærstuderet vejrudsigter, før vi beslutter os til at sejle herfra mod Balearerne. Vi skal være på Mallorca den 16.september for at være sammen med vores børn, svigerbørn og børnebørn i et lejet sommerhus.

 

Den 2.september

 

Kalenderen siger efterår, men her er det stadig sommer, indimellem rigelig sommer med temperatur op til 30 svedige grader!

Torsdag aften forsvandt vores el pludselig i båden, og vi kunne kun køre på landstrøm. Om morgenen fandt vi ud af, at hovedsikringen var gået – formodentlig da vi prøvede bovpropellen af uden at have startet motoren. Det lykkedes os at få fat i et par ekstra sikringer i den lille bådbutik (vi havde en i forvejen). Jørgen måtte en tur ned for at rense bovpropellen igen – og desuden skrabe de værste rurer af skruen også. Set i bagspejlet har vi fortrudt, at vi lod bådene ligge i vandet i de 2 måneder pga alle rurerne, som er nogle genstridige bæster at få skrabet af.

Da vi skulle forlade Valencia i morges ville vores motor ikke starte; vi fik den dog i gang (med start kabler fra forbrugsbatterierne) og var lige kommet ud af havnen med kursen sat mod Denia, da Papillon fik problemer med deres motor, som blev varm. Enden på det blev, at vi fik dem på slæb de ca 45 sm til Denia – en meget lidt behagelig tur pga meget urolig sø og lav fart. Ved ankomsten til vores plads på bro H-20 blev vi modtaget af 2 flotte mænd i hvide uniformsskjorter, som stod parate til at fortøje os; det indikerer lidt om havnelejen, som trods at det er den billigste af de to havne her, og at vi burde være uden for højsæson, alligevel koster over 40 euro pr dag!!

At vi er sejlet lidt sydpå igen skyldes, at der fra Denia er den korteste afstand til Ibiza. Ibiza må dog lige vente lidt, da Papillon skal på land og have skruen set efter – og måske vælger vi det også for at få bunden renset ordentlig af. Vi håber på, at det kan lade sig gøre på mandag.

 

Distance: 45 sm

Skruen på Fredes båd.

Den 5.september

 

Det er som om vores opstartsproblemer ingen ende vil tage. I går ville jeg lige starte motoren for at kontrollere, at de problemer, vi havde i Valencia, var ovre, men nej, nu var den helt død - ikke en lyd når jeg drejede startnøglen !!!

Startbatteriet var nu på kun 10,7 volt, og det siger mig, at batteriet er dødt. Jeg havde målt den ved ankomst her, hvor den var 12,6 volt. Frede sejler mig over havnen til en bådudstyrsbutik, hvor jeg køber et ny startbatteri, 90 Ah, en time efter er det installeret, og motoren kører fint igen – dejligt.

Frede og jeg var også på Club Nauticos kontor og fik bestilt tid til optagning af begge både til i dag kl 10.30, da vi skal have dem rengjorte på bunden. Hele bunden er fyldt med rurer og begroning - og det efter kun 2 måneder i vandet i Valencia. Vi har meget fortrudt, at vi lod båden ligge i vandet, ikke fordi båden har taget skade, men sådan en begroning er helt uset tidligere og så på kun 2 måneder.

Præcis kl 10.30 sejlede vi Papillon ind i kranen, og ja der var rigtig mange rurer på bunden og specielt på skruen, så det er ikke svært at forstå, at den ikke kunne sejle med den skrue. Vi var i kyndige hænder i Club Nautico, og vi måtte ikke røre en finger. Alt blev rengjort og det endda meget godt. Skruen fik også en syre for at fjerne det sidste kalk fra rurerne. Meget fint arbejde og en time efter vi kom op, var vi på vej i vandet igen. Så var det vores tur, og efter endnu en time kunne vi sejle over til vores plads i havnen og med en bund, der var som forårsrengjort.

Dejlig følelse, og nu er vi klar til Balearne.

Vores ankerplads i Palma, med udsigt til Katedralen.

Den 8. september

 

I forgårs satte vi kl 8 kursen mod Ibiza med meget lidt vind imod os, så det blev for motor hele dagen – og ikke med fuld kraft, da vi lige skulle sikre os, at Papillons motor igen var helt ok. Vest for Ibiza fandt vi en dejlig ankerplads ved en lille ø  - sammen med en del andre både, som dog én efter én lettede anker, inden mørket faldt på kl 21 – lidt underligt, og vi tænkte, om der var noget, vi ikke vidste?? Vi fik dog en fin og forholdsvis rolig nat, og kl 6.45 næste morgen – lige inden det blev helt lyst kl 7 (der er ikke rigtig noget tusmørke her) – lettede vi anker med kurs mod Mallorca.

Hele dagen havde vi de mest forbandede bølger at rulle rundt i, så det blev en meget lang og ubehagelig tur på trods af meget lidt vind. Vi undgik dog med nød og næppe et kraftigt regn- og tordenvejr, som vi i lang tid havde lige ved siden af os.

Vi nåede frem til Palma ved 18-tiden og troede naivt, at vi kunne vælge og vrage mellem de ca 10 marinaer, men vi blev meget hurtigt klogere, da vi blev afvist alle de steder, vi kontaktede. Når de hørte længden på vores båd, havde de ikke plads, men havde vi haft en af de kæmpestore skøjter, vi ser allevegne her, havde der måske været plads. Det ser ud som om mange af marinaerne er lagt an på både af en dimension, vi sjældent ser i Danmark. Vi var lidt slukørede, mest fordi vi vidste, der ville komme meget vind til weekenden, men vi fandt en dejlig ankerplads lige udenfor havneindløbet – med udsigt til den flot oplyste katedral og trøstede os med, at vi havde sparet en hulens masse i havnepenge!! I øvrigt fik vi en dejlig rolig nat for anker.

I dag sejlede Jørgen og Frede i gummibåd ind til byen for at prøve at reservere plads til os de næste par dage, mens vinden er så kraftig, men der var ingen ledige pladser at få nogen steder, selv om der var mange pladser uden både, men sådan er systemet åbenbart ikke her.

Vi måtte tage beslutning om at finde et andet sted at tilbringe weekenden med den megen vind, så vi ringede til et par steder, som ikke havde plads, hvorefter vi forsøgte at få os registreret ved Ports IB, som er kommunale (og billigere havne). Det lykkedes kun halvt, da de ikke var tilfredse med de dokumenter, vi medsendte, så vi kunne ikke booke on-line, som ellers er et must. Vi ringede i stedet til Puerto Andraxt, hvor en uhyre flink havnemester nok mente, han alligevel kunne finde plads til 2 både fra Danmark, selv om det ikke lige var efter bogen. Vi fik en dejlig plads i smukke omgivelser, så humøret fik lige en tak opad. Vi havde godt nok ikke forventet, at vi ligefrem skulle kæmpe om pladserne i marinaerne her – og forudbestille mange dage i forvejen, når vi er vant til det frie sejlerliv!!

 

Distance til Ibiza: 52 sm

Distance til Palma: 77 sm

Distance til Andratx: 19 sm

Port Andratx er en rigtig hyggelig by.
Fyret på Mola del Mar.

Den 10. september

 

I går konverterede vi vores fælles lørdagsmiddag med Papillon til middag på restaurant i denne meget levende, turistede, men også meget hyggelige lille havn, som vi også har hørt er et sted, de rige og kendte gerne tager til (!). Vi fik en dejlig middag med udsigt til havet og glemte for en stund vores trængsler med at få booket havne. Vi er virkelig ærgerlige over, at vi ikke havde fået gjort vores hjemmearbejde ordenligt mht at registrere os hjemmefra på Ports IB, så det vil vi opfordre alle, der evt skulle læse med her, og som skal med båd til Mallorca, til at gøre i god tid.

Vi har ringet til Puerto Colonia de San Pere, hvor vi troede, vi skulle ligge i havn fra næste lørdag, hvor vi har lejet et hus sammen med vores børn, svigerbørn og børnebørn; det er også en Ports IB havn, men så ikke en af dem, man kan booke på forhånd! Vi krydser fingre!

Vi har haft en meget blæsende nat og dag, men lunt og med sol har det stadig været.

Vi havde lidt fra havnen set et skilt med ”Mola del Mar” 1,9 – med kamera og en vandringsmand, så der måtte vi ud. De 1,9 opad viste sig så ikke at være kilometer, men miles, så det blev en lidt længere men meget flot tur med storslåede udsigter mellem de meget store villaer, der ligger ud til havet.(Disse villaer koster helt op til 10 mill Euro har vi set) Da vi nåede ud til fyrtårnet, var den flotte udsigt delvist ødelagt af et højt gitter hele vejen rundt – med tremmer så tætte, at vi ikke kunne tage et foto igennem!

 

Vores vandrerute fra Soller til Port Soller.

 

Den 13.september

I forgårs tog vi bussen ind til Palma, en tur på lidt over 1 time men en ret flot tur. Vi fik set den meget flotte og store katedral, hvor store rosetter med glasmosaik skaber et helt specielt kirkerum. Den største roset er over 11 m i diameter og er helt øverst i katedralen. Da vi var der, stod solen lige gennem denne roset og kastede regnbuens farver ind i kirkerummet. Gaudi har også sat sit præg på den gamle katedral, idet han har skabt en baldakin ved altret, som han i øvrigt fik flyttet ind i kirkerummet. I et af sidekapellerne har en spansk nutidig kunstner fået lov at skabe et rum over historien med Jesus, der lavede brød om til fisk, et omdiskuteret og moderne kunstværk, der længe delte vandene.

Vi gik rundt i den gamle bydel i et par timer, spiste dejlig frokost på torvet, inden vi steg på bussen hjemad igen.

I går tog vi for en stund afsked med Papillon, idet de bliver i Andratx for at modtage deres gæster hjemmefra, mens vi vil begynde at sejle mod Colonia de Sant Pere, hvor vi skal mødes med vores familie.

Efter dieselpåfyldning var vi klar til at sejle ud af den lille vig med kurs mod Soller, hvor vi havde planlagt at smide anker, da vejret var smukt med næsten ingen vind. Vi var knap nok nået ud af vores lille vig, før vi var i nogle voldsomme bølger, mange meter høje, som fulgte os de første par timer, hvorefter de blev lidt mindre, men det var  stadig noget ubehageligt, så vi blev enige om at søge i den eneste havn, der er i området, Puerto Soller. Det er en af de havne, der skal bookes on-line, men selv om vi nu var godkendt af Ports IB, kunne vi ikke logge på. Vi var godt nok spændte på, om der så ville være en plads i havnen. Heldigvis fik vi lov at få en plads trods den manglende booking og ligger nu i de skønneste omgivelser med smukke bjerge, strand og det klareste vand. Det fejrede vi med en gang paella i en hyggelig restaurant med udsigt over havnen og vigen.

I løbet af natten gjorde vores tyske naboer (5 mænd!) deres bedste for at ødelægge vores nattesøvn med sang, skrig og skrål; de valgte så at forlade havnen, inden det blev helt lyst – formodentlig uden at have sovet. Mit tysk ville ellers fint have rakt til en reprimande!

Den ødelagte nattesøvn blev delvist opvejet af, at vi nu er blevet i stand til at logge på Ports IB havnene – efter talrige e-mails mellem os og hovedkontoret.

Vi havde overvejet en tur med sporvognen, der kører herfra til Soller by, men den kører ikke ret ofte om formiddagen, så vi gik ad vejen i stedet. I en boghandel fik vi fat i en bog med vandreruter, som der er rigtig mange af i området, så det lå lige for at tage en af stierne tilbage til marinaen. Vi fik en dejlig tur gennem bjerglandskab, skov og olivenlunde, så dagens motion endte på 12 km.

Nu er en dansk båd lige kommet ind ved siden af os – en familie med 2 drenge, som kommer fra Vistofte! Sjovt nok har de ligesom os og Papillon også haft problemer med at blive registreret hos Ports IB, så det ligner lidt, at det er mere reglen eller undtagelsen!

Distance: 26 sm

Port Soller
Torvet i Soller med sporvogn
Lokale både
Cabo de Formantor, den nordøstlige hjørne af Mallorca.

Den 14. september

En skøn dag på havet langs kysten med de forrevne og flotte klipper. Vi sejlede ud fra Puerto de Soller kl. 6.45 og kunne hele dagen nyde en let brise og små bølger – desværre dog ikke nok vind til kun at sejle for sejl. Vi ankom til Club Nautic i Colonia de San Pere i Alcudia-bugten kl.13 og fik med det samme anvist en plads i den lille havn. Vi kan blive her de 9 dage, vi har brug for, så vi er ret glade. Vi skal bo i et hus tæt ved marinaen, så vi kan stadig kigge til båden hver dag. Baglandet er flotte, høje bjerge, og vi har set, at der også her er vandreruter.

Vi gik en lille tur for at se, om vi kunne finde det lejede hus, og det lykkedes; det ser simpelthen så fint ud – og med under 500 m til den lille men fine strand.

Selve byen er et lille (tidligere) fiskerleje; her er stille og fredeligt med restauranter langs strandpromenaden men uden det væld af turister, der har mødt os i Andratx og Soller. Vi fornemmer, at her måske bor en hel del fastboende tyskere.

 

Distance: 40 sm

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Inger Lise og Gunnar | Svar 05.09.2017 11.30

Kære Dorthe og Jørgen. Vi er kede af, at vi ikke nåede at sige god tur til jer, inden I igen fløj sydpå.Defor vil vi hermed ønske jer rigtig god tur og god vind

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

05.09 | 11:30

Kære Dorthe og Jørgen. Vi er kede af, at vi ikke nåede at sige god tur til jer, inden I igen fløj sydpå.Defor vil vi hermed ønske jer rigtig god tur og god vind

...
17.06 | 20:34

vil sejle turen singlehand I år.... glæder mig

...
28.05 | 14:22

Hej Kurt og Jytte. Hvis I går ind under 'Middelhavet 2016', kan I under 'Logbog 2016' finde et ark med priser på de havne, vi har været i.
God vind fremover ⛵️

...
28.05 | 09:04

Hej på Buena Vista.
Fin hjemmeside, som vi kikker meget på, vi er på vej hjemover og kunne godt bruge oplysninger om havne og havnepenge derfra hvor i kommer.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE