2019 Limfjorden

20-21 maj.

Vi tager lige en lille prøvetur til Tunø for at se, om alt er pakket til sommerturen. Vi kommer først afsted kl ca 11, da Jørgen lige skal til Grenå for at hente nye briller. Kl ca 14 er vi på Tunø, og ca 2 timer efter har vi gået 8,6 km, altså øen rundt. Her sidst på eftermiddagen er der høj sol i havnen, og vi får en velfortjent sundowner efter gåturen. Dorthe laver dejlig middag, og vi har en hyggelig aften i båden.

Næste morgen går vi øen rundt på vejene, ud til lufthavnen og tilbage til havnen, ca 6,5 km. Kl ca 12 starter vi på hjemturen. Her starter vi i flot og stille vejr, men midtvejs bliver Jørgen meget våd, da en meget heftig tordenbyge pludselig overfalder os. Nå, men han havde tørt tøj med, så han blev reddet, og vi kom til Ebeltoft i fint solskinsvejr.

5 juni (Grundlovsdag, fars dag og valgdag).

Vi er først oppe for at stemme til valget, der efter skal Jørgen til kaffe og rundstykker i sejlklubben. Efter frokost og en lille morfar sejler vi så til Langør, hvor vi kaster anker lige uden for havnen. Vejret er super fint, og vi hygger i båden. Aftenen bliver brugt på TV, hvor vi ser valgaften.

6 juni.

Vinden er nu 8-10 m/s her til morgen, så vi venter lidt på at kunne gå i havn. Det bliver lidt en sløv dag, da det er blæsende, og regn truer hele dagen. Vi går små ture op for at købe friske Samsø kartofler og op på ”bjerget”, hvor der er flot udsigt, og det bliver også til en lille cykeltur ind til Kanhave-kanalen, gravet af vikinger for ca 1000 år siden.

7 juni.

Dagen startede lidt køligt, men det gode sommervejr kom i løbet af dagen. I formiddags cyklede vi – som traditionen byder – en tur til Nordby for at få en is og sidde lidt ved gadekæret! Eftermiddagen bliver nydt i cockpittet i skønt vejr og med den dejligste udsigt over Stavns Fjord.

Langør.

8.juni

Det har blæst voldsomt op i løbet af natten, og dagen starter tilmed med regn. Det er ikke rigtigt udevejr, så der bliver sat ekstra fortøjningen og læst bøger. Sidst på eftermiddagen kæmper vi os gennem op til klubhuset, hvor Ebeltoft Sejlklubs fællesspisning skal finde sted. Vi endte med at være 26 til en utrolig hyggelig aften med god mad, hyggeligt samvær og Kaj på harmonika til fællessang.

Det blev ikke til meget søvn om natten. Pga blæsten - og på trods af, at vi lå i læ af andre både – hældede båden så meget, at jeg var ved at trille ned af topmadrassen, og bølgerne slog larmende ind mod båden.

9. juni

Vi havde oprindelig regnet med at skulle forlade Langør tidligt om morgenen, men de 18 m/s lokkede ikke.

Først på eftermiddagen var vinden nede på 7 m/s med vindstød på 10-12, så da kom vi af sted og havde en fantastisk sejlads for sejl. Destinationen blev så Grenaa i stedet for Hals som først planlagt. Ankomst kl 19.

10. juni

Vi havde sat vækkeuret til kl 6, men vi var begge vågne længe før det, så kl 5.15 sejlede vi ud af Grenaa havn i næsten vindstille, så morgenmaden blev nydt undervejs. Vejret så ellers så lovende ud fra morgenstunden, men indtil vi nåede Hals var det en bidende kold sejlads – for motor, idet den smule vind, der var, var imod os.

Himlen foran os var blå hele vejen, men skyerne fulgte os og dækkede for den varmende sol. Vel inde i fjorden kom solen rigtigt igennem, så nu sidder vi og bliver varmet igennem i Marina Fjordparken i Aalborg, hvortil vi ankom kl godt 16. Vi kom til at vente i 50 min ved vejbroen – det var lidt øv.

11. juni

Fra morgenen af gik vi en tur ind til Aalborg – også for at få lidt motion, men idet vi ligger i Marina Fjordparken, er der jo nogle kilometer ind til byen.

Vejrudsigten var ok for eftermiddagen med vindstyrke 6-8 m/s og fra øst, så ca kl 14 startede vi sejladsen mod Løgstør. Vejrudsigten holdt ikke: Vinden steg til helt op til 15 m/s og regnen stod ned i stænger, da vi nærmede os den lille havn i Løgstør. Alle pladser var optaget, så vi lagde os udenpå en megastor båd i havnen (meget ugæstfrit uden fendere på siden). Vi havde lige fået os fortøjret, da en sur gammel mand kom ud i regnen fra båden og bad os om at flytte os over til mastekranen, da han ellers skulle til at forstærke sine fortøjninger; der var meget i vejen. Ja, vi flyttede os i den stærke vind og skybruddet, men sikke en dårlig sejlermoral.

12. juni

Vi fik en god nats søvn, og da vi havde checket vejrudsigten for dagen, blev vi enige om at sejle til Nykøbing Mors. I dag kunne vi sejle i medvind, hvorimod morgendagen vil byde på vind fra syd og dermed imod os. Vi havde en fin – omend kold sejlads, også fordi sejlertøjet stadig var vådt fra i går. Forsejl og hjælp fra motor. Da vi var få sømil fra Nykøbing Mors startede den kraftige regn igen, og ”som sædvanlig”, når vi skal til at gå i havn, steg vinden pludselig til 11-12 m/s. Vi satte farten lidt ned, og det lykkedes os at komme ind i havnen i bedre sigtbarhed og uden de stærke vindpust.

Regnen holdt op, stort set da vi var kommet i havn, og med den stærke vind er det næsten lykkedes os at få tørret alt det gennemblødte sejlertøj. Jørgen var våd helt ind til undertøjet!

Efter varme drikke og en lille lur gik turen – i tørvejr – ind til byen for at handle lidt. Nu skal der grilles.

13. juni

Efter en nat med lyn og torden stod vi op til en helt fin morgen. Vejrudsigterne blev grundigt tjekket og lovede os 4 m/s, så efter en kort tur til Rema 1000 stod vi ud af havnen med kursen sat mod Lemvig. Vi vidste godt, at vi ville få modvind, men den smule vind var da til at overse! Ved Oddesundbroen kom vi igennem efter at have ventet 15 min., og umiddelbart efter blæste det kraftigt op, og bølgerne blev pænt høje. Først 10 m/s, så 12, så 15,3 og her lå den, da vi nåede indsejlingen til Lemvig Marina. Hvad sker der med de vejrudsigter?? Vi lå først og cirklede lidt rundt i vigen i håbet om, at vinden ville løje, så sejlede vi ind i marinaen, og vi sejlede ud igen uden at gå på plads. Til sidst blev vi enige om at gå ind og lægge til ved mastekranen, og der blev vi ½ times tid, før vinden faldt lidt, og vi kunne fortsætte ind på en plads. Vi kan så glæde os over, at vi i det mindste kom i havn uden at være gennemblødte i dag!! Vi har set mange nysgerrige sæler undervejs, nogle af dem helt tæt på.

Hen på aftenen blev her vindstille og solskin. Tove, Jan og Jans søster, Conni kom forbi til hygge og godnatdrink.

14. juni

Vi startede dagen med at gå en tur ind til byen via Planetstien. Efter et par timer derinde og en let frokost var det tid til at starte på Toves 60 års fødselsdagsweekend. Starten gik kl 15 med fælles kaffebord og fortsatte med lækker tapas om aftenen i Havneknejpen, som bekvemt nok lå lige ved siden af vores havneplads ved kajen.

Planetstien, 1 til 1 mill, her jorden 12,7 mm, i virkeligheden 12,7 mill km.

15. juni

Dagen startede med (for nogle) det kolde gys i fjorden, og derefter var der adgang i svømmehal og sauna for alle os gæster. Kl. 10.30 var der arrangeret flot brunch og om eftermiddagen var der gåtur ind til den flotte havnefront, hvor de medbragte madder blev fortæret til drikkevarer, der ankom pr motorbåd. Senere gav Tove øl på et af byens værtshuse. Jeg gik dog glip af alt dette til fordel for en middagslur. Vejrudsigten var bestemt ikke god, men deltagerne i turen slap dog nådigt med kun let regn!

Aftenen bød på dejlig mad og drikke, og i øvrigt en meget hyggelig og festlig aften med bla underholdning af en lokal spillemand.

16. juni

Vi sejlede ud af havnen kl 9 med kursen sat mod Struer. Da vi nåede Oddesundbroen, var vi så heldige lige at ramme præcis til åbningstid, hvilket er hver halve time, så vi fik ingen ventetid og nåede Struer ca kl 11.15.

Jørgen fik en tiltrængt lur, mens jeg fik handlet ind til frokost, og kl 13 kom den lille familie fra Truust. Vi fik også lige hilst på Sannes nevø, Jonas med kæreste, Louise, som har deres båd her i marinaen.

Ved 17-tiden blev vi hentet af Sannes mor og kørt til Holstebro, hvor hun og Ejgil havde inviteret os alle på aftensmad i restaurant Dalle Valle – kæmpe buffetrestaurant, så vi kunne næsten trille derfra.

Christian er blevet om bord, og skal være her til fredag, hvor vi gerne skulle være nået til Virksund.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk

-------------------------------

...
14.01 | 23:45

Hyggeligt at læse om jeres tur her fra Barcelona. Vi vil følge jeres tur gennem kanalerne senere. Vi er tilbage her i Barcelona

05.01 | 12:36

Kan ikke lige finde dit telefon no. Ring mig venligst op andg. Master
Kh kurt

...
05.09 | 11:30

Kære Dorthe og Jørgen. Vi er kede af, at vi ikke nåede at sige god tur til jer, inden I igen fløj sydpå.Defor vil vi hermed ønske jer rigtig god tur og god vind

Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis