Baltic Rally 2015

Så har vi started planlægning at sejlturen 2015.

Sejlplan 2015

7 juni   start fra Ebeltoft

16 juni  Velkomstmiddag Klintholm, Møn

20 juni  Greifswald, Tyskland

28 juni  Gdansk, Polen

2 juli    Kaliningrad, Rusland (her deltager vi ikke).

6 juli    Klaipeda, Litauen

16 juli   Riga, Letland

24 juli   Tallinn, Estland

28 juli   Helsingfors, Finland

9 aug.   Mariehamn, Åland

13 aug. Stokholm, Sverige

ca 6 sep. hjemme i Ebeltoft

25 marts 2015 søsætning
11 april så er masten og sejl på, og første prøve tur taget. Alt virker.
Så er vi afsted. :-)

Den 7. juni 2015.

Dagen er afsat til at pakke det sidste, selv om vi har pakket båden gennem flere uger, og alt skulle være klar – 10 poser kaffe, makrel i tomat, torskerogn, ja og meget andet – så nu mangler kun, at sommeren indfinder sig!! Vores plan er at sejle i morgen, hvor vi vil ud og afprøve vores nye Rocna anker.

Den 8. juni

Endelig ”sommerferie” (det er jo ikke meget ferie, man har som efterlønner!!!) ;-)  og det er en af de lange på måske 3 måneder!!!!  -J-J-J

De sidste dage har vi haft travlt med at pakke båden – efter at have taget behørig afsked med familien; det bliver svært at undvære dem alle så længe!

Og da vi er med til at arrangere turen i år, har vi også haft travlt med at tjekke, at alt er klart. Vi står bl.a. for velkomstmiddag på Klintholm Havn med 76 deltagere

Vi kom af sted kl. 13 og ankom til Langør på Samsø 3 timer senere. Vi sejlede for sejl i 1 ½ time, men vind var der ikke meget af, så vi måtte have hjælp fra motoren – ikke den mest ideelle start på årets sejltur!! Og koldt var det også!!

Vi ankrede i den lille vig ud for Langør, og næsten med det samme brød solen igennem, så vi fik en fantastisk aften i de smukke omgivelser.

Distance: 18 sm

For anker ved Langøre
Solnedgang
Høj sol, og fuld genakker.

Den 9.juni

Vi lettede anker kl. 7 med kursen sat mod Agersø. Vinden ind agter, så det blev en meget behagelig sejlads, hvor vi tilmed havde den store genakker oppe i ret lang tid. Ved 15.30 tiden kunne vi sejle ind i den lille Agersø Havn, hvor det tydeligt sås, at sæsonen ikke rigtig er begyndt endnu. Her er næsten ingen gæstende både i havnen. Vi gik tur på den lille idylliske ø, hvor vi føler, at tiden næsten har stået stille!

Distance: 55 sm

Dejlig aften i Klintholm Havn.

Den 10.juni

Sejlede ud fra Agersø i tidlig og smuk sommersol. Der var igen ingen vind, så sejladsen var for motor. Efter at have passeret Masnedsundbroen, ville vi gå ind til Masnedø Marinecenters lille havn, da vi ville have kigget på vores GPS, som har strejket lidt, men stedet så alt andet end hyggeligt ud, og GPS,en virkede igen, så vi besluttede at finde et andet sted for natten. Vores øjne faldt på den lille Masnedsund Bådehavn, men der nåede vi knap indenfor molerne, før vi fandt ud af, hvor lidt vand, der var i havnen. Vi fik vendt noget bundmudder og slap helskindede ud igen. Vordingborg Lystbådehavn var tæt på, men ifølge vores Havnelods er der ikke ret dybt, så vi fortsatte mod Stubbekøbing. Undervejs forsøgte vi at finde en ankerplads, men vi blev enige om, at der var for meget bølgegang til en rolig nattesøvn.

Kl. 15 var vi endelig i havn i Stubbekøbing. Her kunne vi se, at 2 andre både fra vores flotille, ”Fandangoen” og ”Theia”, også lå der. Janne og Bjerne mødte vi oppe i byen og senere fik vi ligge et velkomstglas sammen.

Vi fik lige købt lidt ind, men byen bød nu ikke på det helt store, så vi var hurtigt tilbage på båden.

Distance: 42 sm

Den 11.juni

En lidt kold morgen at stå op til, men da vi først var af sted ved 8-tiden og havde vinden ind bagfra, blev det ret behageligt. Begge sejl var oppe, og det var skønt endelig at kunne undvære motoren.

Kl. 12 var vi fremme i Klintholm på Møn, en dejlig stor havn med flot natur. Karsten og Dorthe fra ”Marianne” kom ind i havnen hen på eftermiddagen, så nu er der blevet lavet aftaler med havnemesteren om vores store velkomstmiddag på tirsdag. Skønt med en havnemester, der har været så velvillig og hjælpsom med vores arrangement, hvor vi bliver over 70 til spisning/grillfest – forhåbentlig kan vi være udendørs!

Distance: 18 sm

Den 12.juni

Sikke en morgen at stå op til: så er der da virkelig noget ved at være morgenmenneske! Vi havde bestemt os for at se Møns Klint i dag, men da vi først havde fået cyklerne op af kistebænken, besluttede vi os for lige at bruge lidt tid på at flytte de 48 l vin, 3 kasser sodavand, 4 store sække grillkul, 4 ruller papirduge o.m.a, som har taget pladsen op under vores forkahyt, hvor genakkeren skal være. Nu ligger de trygt i kistebænken og venter på vores velkomstmiddag på tirsdag, hvor vi bliver omkring 70 her på havnens grillplads. Den flinke havnemester har allerede kørt flere bord/bænkesæt derhen, og nu må vejret så godt blive som i dag – eller bare holde tørt!!

Ved 10-tiden kom vi af sted på den 7 km lange cykeltur til Møns Klint. Vi besluttede os for en af de afmærkede ”rundture”, hvor man går dels oppe på klinten, dels på den stenede strand, så vi også fik det betagende syn set nedefra. Så var der lige trapperne, som vi på vej opad talte til 603 (seks hundrede og tre!); sandsynligvis var der lige så mange nedad!

Møns klint er en fantastisk sted med sine 128 m høje klinter.

Hvor var det dog et flot skue. Jeg har tit tænkt på et af Benny Andersens digte, som handler om en person, der har rejst meget i verden og oplevet en masse, - og så slutter digtet med: ”Men jeg har aldrig set Møns Klint”. Nu har vi så også set Møns Klint – og endda i smukt solskinsvejr!

Dagen gik på hæld, da vi var tilbage ved båden igen, så der blev daset lidt med en bog i det gode vejr.

Karsten og Dorthe kom på besøg til prøvesmagning af den vin, vi arrangører har sørget for til festen.

Den 13.juni

Igen en dejlig morgen med blå himmel; hvor har vi ventet længe på det! Vi tog morgenbussen ind til Stege, en flot tur på 15 km. Vi gik rundt og så på byen med den gamle ringvold og byport fra middelalderen, vistnok den eneste af sin slags i landet. Vi fik også handlet ind, inden bussen kørte os tilbage til Klintholm Havn. Efter en hurtig frokost gik vi sammen med Karsten og Dorthe til Fiskernes Fællessalg, den store hal, hvor vi kan afholde vores grill-middag, hvis himlen åbner sig. Det håber vi så ikke, den gør, for lugten af fiskeaffald fornægter sig bestemt ikke!

Vi kunne bruge de store frysere som borde og fik pakket velkomstposerne til alle bådene i løbet af et par timer. Mens vi var væk, kom en del fra vores flotille ind i havnen, så vi nok nu er 14 både her. Vita og Peder var også kommet; det var dejligt at se dem igen.

Her kan købes af de lokale fiskere, så i aften står den på torskefilet i ovn.

Arrangør-gruppen holder møde på det godt skib Liv af Ebeltoft

Den 14.juni

Vejret var koldt og blæsende fra morgenen af, men heldigvis kom solen senere frem, så det vejrmæssigt blev en dejlig dag – også for de sejlere, der var på vej hertil.

Vi fik igen handlet fisk: En stor pose torskerogn og 2 store torskefileter til meget beskedne 70 kr. i alt. ”Bukserne” blev kogt og en af dem sat til livs med stor appetit. Torsken kommer i ovnen i aften.

Vi i arrangør-gruppen holdt møde kl. 17 for lige at få de sidste detaljer på plads inden festen på tirsdag.

Vi fik skypet med Mette og Ricardo i London, og lige som vi var færdig med vores fiskemiddag, dukkede Hans og Dagny op. De har lige et par dage på campingpladsen ude ved klinten, så det var hyggeligt.

Den 15.juni

Kl, 9.30 blev vi afhentet af Hans og Dagny, som kørte os rundt på den idylliske ø, som Møn vitterligt er. Vi endte ved Liselund Slot, som vel kan betragtes som et sommerhus fra slutningen af 1700-tallet; Antoine og Lisa Calmette fik det opført og desuden anlagt en fantastisk stor og romantisk have/park. Udover selve ”slottet” er der samtidig opført andre små bygninger på matriklen, f.eks. en sweizerhytte, et norsk hus, et kinesisk lysthus og 2 lokummer, som er beklædt med træ, så de ligner brændestabler!  Vi gik en dejlig lang tur i parken og den omkransende bøgeskov, som er svær at få nok af, så smuk og lysegrøn den pt står, og vi  sluttede af med et besøg i ”Ny Liselund”, et lille palæ, som i dag drives som hotel. Vi fik os bænket i et af de små hyggelige rum med henblik på at få frokost, men kokken havde fri, hvorfor der ikke blev serveret en eneste af de frokostretter, vi havde udtænkt os. Vi listede af igen og kørte til Geocentrets cafe, hvor der  bla serveres sandwich af den gode slags – hjemmelavede ”fra bunden af”!

Efterhånden er der kommet 21 både ind fra flotillen, så vi var lige rundt for at hilse på de nytilkomne og fintænke lidt over, hvordan vi klarer den udendørs middag i morgen, hvis det blæser lige så meget som i dag og dermed er rimeligt koldt.

Grill-fest
Steen vores fantastiske grill-chef
Så er der fest flag.

Den 16.juni

Det var en rimelig kold morgen, så det trøstede os, at vi havde fundet et indendørs lokale til middagen i aften. Formanden for ejerforeningen for de små havnehuse, Eva, tog kontakt til os, da det gik op for hende, at vi skulle sidde udendørs. Hun tilbød, at vi kunne låne det lokale, der engang i tidernes morgen har huset en pool, og den flinke havnemester flyttede  alle bord/bænkesæt derover. Kl. 15 kom vores mad, som var rigtig godt. Møre bøffer, hjemmelavede pølser, salat og kartoffelsalat – 80 kr pr person. Resten af eftermiddagen gik med at slæbe vin, grillkul mm over til lokalet og få dækket bordene med vores medbragte papirduge.

Kl. 16 mødte de kompetente grillmestre op, kl. 16.30 bød Karsten velkommen og Jørgen holdt turens første fælles skippermøde, hvorefter vi gik ud i de forskellige grupper, vi er inddelt i. Vi mangler 3 både i vores gruppe, men de støder formodentlig alle til senere.

Vi havde en super aften, hvor også den flinke formand, Eva deltog.

Høj sol, men meget koldt.

Den 17.juni

Vi fik tanket diesel og stod ud af havnen kl. 7 præcis – i det skønneste vejr. Fin vind, 5-7 m/sek, så vi kunne holde en gennemsnitsfart på 6 knob for sejl. Godt 7 timer senere kunne vi gå ind i havnen i Stralsund, hvor adskillige fra flotillen allerede lå. Dejlig havn midt i den gamle hansestad.

Fik lige ønsket Mette tillykke med de 31 år i dag, før dynerne kaldte alt for tidligt efter en lang dag i frisk luft!

Distance 45 sm.

Den 18.juni

Overliggerdag – og tur rundt i den hyggelige gamle by sammen med Peder og Vita. Nogle af os (!) fik øje på et konditori (faktisk var det vist lagkagestykkerne, der fangede øjet), så vi måtte lige raste lidt på det hyggelige gamle konditori, før vi begav os videre i vores søgen efter en telebutik, der kunne forklare os, hvorfor vi ikke kunne komme på internettet. Vi skulle såmænd bare slukke og genstarte – hvor svært kan det være!

Hen på eftermiddagen begynder vi at tænke lidt over vores videre sejlads og det faktum, at jeg skal flyve hjem fra Gdansk den 25.juni. Der er langt til Gdansk – også uden at sejle omkring Greifswald, som er vores næste mødested, så vi overvejer nu, om vi skal sejle af sted mod Polen i morgen tidlig – og dermed droppe Greifswald, hvor vi ellers står som arrangører, men der er ikke noget fællesarrangement, udover en spontan grillaften, hvis der er et sted, så mange mennesker kan sidde, så vi kan nok undværes.

Straldsund
Tæt sejlads med to andre både.

Den 19.juni

Ved broens første åbning kl. 8.20 lå nærmest hele flotillen klar til at sejle igennem, og vi fik alle hurtigt sat sejl. Det gik strygende med nærmest medvind, og de regnbyger, vi var blevet lovet, sneg vi os gang på gang lige udenom, så det var herlig sejlads, indtil over middag, hvor vi skiltes fra flotillen, da vi ville gå til Swinoujscie i Polen i stedet for Greifswald. Det blæste lidt efter lidt op, og på et tidspunkt havde vi 15,5 m/s og gik 9,5 knob; så meget vind er i overkanten og var da heller ikke, hvad vejrudsigten havde meldt! Heldigvis løjede vinden noget af (men så kom regnen til gengæld!), da vi nærmede os Swinoujscie (som slet ikke udtales, som vi troede – jeg tror, vi må opgive at lære de polske navne!), og vi kom sikkert ind i bunden af den store trafikhavn og fik fortøjret i den lille marina. Vi har lånt lidt zloty af Peder og Vita, og heldigvis for det, for her kan kun betales med zloty og kun kontant.38 zloty koster en overnatning, hvilket svarer til ca. 75 kr, så det er vist det billigste, vi endnu har oplevet. Der er et stykke vej ind til byen, men der er ikke noget, der tyder på, at den skulle være specielt spændende, så vi dropper at tage derind.

Ankomst kl. 16.

Distance: 51 sm

Den 20.juni

Kl. 6.30 smed vi fortøjningerne med kursen sat mod Kolobrzeg – en tur langs Polens kyst. Vestenvinden var behagelig, men der var ikke så meget af den, så vi fik hjælp af motoren det meste af vejen. Selv om vinden var forholdsvis svag, var der nogle enorme dønninger, så vi blev vugget godt igennem. Vi fik ikke meget regn men kunne hele tiden se sorte skyer omkring os, og pludselig kunne vi se 4 tornadoer stikke ud af skyerne og ned i vandet, som vi selv på lang afstand kunne se blive pisket op. De var sikkert ikke særlig store, men alligevel rart kun at se dem på afstand!

Da vi nåede Kolobrzeg, kl 14.00,  (havnepenge 40 PLN) var vejret blevet helt fint, og vi gik en tur på havnepromenaden, hvor der var livlig aktivitet med forberedelse af et sportsarrangement. Hele byen var ude at promenere og nyde solens stråler – det er jo lørdag.

Vi fik også tjekket ”Navigational Warnings” mht til de 2 skydeområder, vi skal passere i morgen. For en gangs skyld er vi heldige: I morgen kan vi passere igennem dem; ellers ville det have betydet en omvej på ca. 10 sm oveni de 80, vi har til Leba. Hele næste uge er der sejlads forbudt i områderne.

Distance: 48 sm

Den 21.juni

Uf – morgenvejret så bestemt ikke lovende ud. Regnen silede ned, da vi gik ud af havnen kl. 6.10, og puderne var gennemblødte, så vi måtte sidde på de hårde bænke. Vel ude kunne vi så erfare, at der næsten ingen vind var, men til gengæld var der meterhøje dønninger, der vippede os så meget rundt, at vi dårligt kunne hælde kaffe op og holde os selv fast på samme tid. Morgenkaffen måtte vente til kl. 10.30, hvor der blev mere roligt. Nu kom solen også frem, og resten af dagen blev rigtig behagelig sejlads – for motor med forsejlet ude for at se, om det kunne trække lidt. Medstrøm havde vi sørme også, så sejltiden blev noget kortere, end vi havde regnet med – godt 11 timer.

Kl. 17.30 nåede vi i havn i Leba – hyggelig lille havn, hvor vi blev vist på plads af havnemester. Knap så hyggeligt var det at få besøg af en betjent, der skulle høre, om vi mente, vi havde sejlet inde i et naturbeskyttelsesområde her uden for havnen. Det mente vi ikke, vi havde – kun været på grænsen til det, så det håber vi, han godtog.

I morgen skal vi passere endnu 2 skydeområder, nr. 10 og 11. For at være på den sikre side forhørte vi os både hos havnemester, der stort set ikke taler andet end polsk – og Port Control, som slet ikke taler andet end polsk – og blot sagde: Ok. Men til hvad??? Til sidst talte vi med 2 polske sejlere, som var sikre på, at der ikke er noget problem i at passere igennem områderne. Det var også, hvad vi mente at have fundet ud af via ”Navigational Warnings” på nettet.

Havnepengene bliver dyrere, jo tættere vi kommer på Gdansk, men 50 Zloty er stadig billigt sammenlignet med DK.

Distance: 75 sm

Dejlig sejl tur, men hvor er sommeren??

Den 22.juni

Forlod Leba kl. 6 præcist med endnu en lang dags sejlads foran os. Næsten ingen vind, så det blev igen motorsejlads. Næsten hele dagen har vi udsigt til lyse sandstrande med træklædte skrænter som baggrund – smukt sceneri. Vi slap for regnen, som hele tiden lå lidt bagved os.

Fik ønsket familiens nyudklækkede bygningskonstruktør, Kasper, tillykke

Da vi nærmede os havneindløbet, kaldte vi Port Control på kanal 14 og fik tilladelse til at sejle ind gennem det smalle løb, som et par sømil længere fremme fører til Gdansk Marina, som ligger lige midt i den smukke by. Vi tankede lige diesel, inden vi blev vist på plads af en flink assistent til havnemesteren. 11 timer blev det til igen i dag.

Vi fik lige hilst på Marianne og Benny fra ”Frigg”, som også er en del af flotillen men først er stødt til her, - inden vi gik omkuld for natten.

Havnepenge 66 Zloty (ca. 115 kr.) pr dag – incl. strøm og vand!

Distance: 69 sm

Gdansk er en stor overraskelse.
Meget flot by, og alt velordnet.
Og billige resturanter - lækkert.
Gdansk Marina.

Den 23.juni

Det er helt underligt – og dejligt! – at kunne stå ”langsomt” op, sidde ved et veldækket morgenbord og nyde udsigten til den flotte havnefront. Vi trænger til en ”overliggerdag” og ikke mindst til at få nogle kilometer under fodsålerne.

Køleskabet blev fyldt op fra et velassorteret supermarked. Her kan prisniveauet bestemt ikke afskrække nogen – godt 100 kr. kom vi af med!

Vi gik på sightseeing i den smukke by, som er blevet nænsomt restaureret efter at 80 % af byen lå i ruiner efter 2. Verdenskrig. Der er fantastisk mange smukke bygninger, hyggelige små gader, pompøse kirker, hvorhen vi end vender øjet, - og tusindvis af andre turister!!

Vi fandt også busstoppestedet, hvorfra jeg skal med bus til lufthavnen den 25. juni.

Vi er glade for, at vi tog de 4 dages sejlads i træk, for vinden er kraftig nu, og vi ved fra Peder og Vita, at de muligvis kommer til at ligge indeblæst et par dage.

Aftensmaden blev indtaget udendørs på restaurant, og vi fik det lækreste måltid (rib-eye, bagt kartoffel, cæsarsalat) for under 100 kr. pr. person. ½ l. øl: 20 kr.!

Sidst på aftenen, som jo faktisk er Sct. Hans aften, var vi på kælderbar på Hotel Gdansk med Marianne og Benny.

Se meste side fra Gdansk.

John Westh 11.07.2015 20:09

Kære Dorthe og Jørgen.
Tak for den herlige læsning, det er skrevet så man oplever at sidde ombord hos
jer, dejligt. Er lige fortøjet efter fem uger i Østersøen

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik