2019 Limfjorden

20-21 maj.

Vi tager lige en lille prøvetur til Tunø for at se, om alt er pakket til sommerturen. Vi kommer først afsted kl ca 11, da Jørgen lige skal til Grenå for at hente nye briller. Kl ca 14 er vi på Tunø, og ca 2 timer efter har vi gået 8,6 km, altså øen rundt. Her sidst på eftermiddagen er der høj sol i havnen, og vi får en velfortjent sundowner efter gåturen. Dorthe laver dejlig middag, og vi har en hyggelig aften i båden.

Næste morgen går vi øen rundt på vejene, ud til lufthavnen og tilbage til havnen, ca 6,5 km. Kl ca 12 starter vi på hjemturen. Her starter vi i flot og stille vejr, men midtvejs bliver Jørgen meget våd, da en meget heftig tordenbyge pludselig overfalder os. Nå, men han havde tørt tøj med, så han blev reddet, og vi kom til Ebeltoft i fint solskinsvejr.

5 juni (Grundlovsdag, fars dag og valgdag).

Vi er først oppe for at stemme til valget, der efter skal Jørgen til kaffe og rundstykker i sejlklubben. Efter frokost og en lille morfar sejler vi så til Langør, hvor vi kaster anker lige uden for havnen. Vejret er super fint, og vi hygger i båden. Aftenen bliver brugt på TV, hvor vi ser valgaften.

6 juni.

Vinden er nu 8-10 m/s her til morgen, så vi venter lidt på at kunne gå i havn. Det bliver lidt en sløv dag, da det er blæsende, og regn truer hele dagen. Vi går små ture op for at købe friske Samsø kartofler og op på ”bjerget”, hvor der er flot udsigt, og det bliver også til en lille cykeltur ind til Kanhave-kanalen, gravet af vikinger for ca 1000 år siden.

7 juni.

Dagen startede lidt køligt, men det gode sommervejr kom i løbet af dagen. I formiddags cyklede vi – som traditionen byder – en tur til Nordby for at få en is og sidde lidt ved gadekæret! Eftermiddagen bliver nydt i cockpittet i skønt vejr og med den dejligste udsigt over Stavns Fjord.

Langør.

8.juni

Det har blæst voldsomt op i løbet af natten, og dagen starter tilmed med regn. Det er ikke rigtigt udevejr, så der bliver sat ekstra fortøjningen og læst bøger. Sidst på eftermiddagen kæmper vi os gennem op til klubhuset, hvor Ebeltoft Sejlklubs fællesspisning skal finde sted. Vi endte med at være 26 til en utrolig hyggelig aften med god mad, hyggeligt samvær og Kaj på harmonika til fællessang.

Det blev ikke til meget søvn om natten. Pga blæsten - og på trods af, at vi lå i læ af andre både – hældede båden så meget, at jeg var ved at trille ned af topmadrassen, og bølgerne slog larmende ind mod båden.

9. juni

Vi havde oprindelig regnet med at skulle forlade Langør tidligt om morgenen, men de 18 m/s lokkede ikke.

Først på eftermiddagen var vinden nede på 7 m/s med vindstød på 10-12, så da kom vi af sted og havde en fantastisk sejlads for sejl. Destinationen blev så Grenaa i stedet for Hals som først planlagt. Ankomst kl 19.

10. juni

Vi havde sat vækkeuret til kl 6, men vi var begge vågne længe før det, så kl 5.15 sejlede vi ud af Grenaa havn i næsten vindstille, så morgenmaden blev nydt undervejs. Vejret så ellers så lovende ud fra morgenstunden, men indtil vi nåede Hals var det en bidende kold sejlads – for motor, idet den smule vind, der var, var imod os.

Himlen foran os var blå hele vejen, men skyerne fulgte os og dækkede for den varmende sol. Vel inde i fjorden kom solen rigtigt igennem, så nu sidder vi og bliver varmet igennem i Marina Fjordparken i Aalborg, hvortil vi ankom kl godt 16. Vi kom til at vente i 50 min ved vejbroen – det var lidt øv.

11. juni

Fra morgenen af gik vi en tur ind til Aalborg – også for at få lidt motion, men idet vi ligger i Marina Fjordparken, er der jo nogle kilometer ind til byen.

Vejrudsigten var ok for eftermiddagen med vindstyrke 6-8 m/s og fra øst, så ca kl 14 startede vi sejladsen mod Løgstør. Vejrudsigten holdt ikke: Vinden steg til helt op til 15 m/s og regnen stod ned i stænger, da vi nærmede os den lille havn i Løgstør. Alle pladser var optaget, så vi lagde os udenpå en megastor båd i havnen (meget ugæstfrit uden fendere på siden). Vi havde lige fået os fortøjret, da en sur gammel mand kom ud i regnen fra båden og bad os om at flytte os over til mastekranen, da han ellers skulle til at forstærke sine fortøjninger; der var meget i vejen. Ja, vi flyttede os i den stærke vind og skybruddet, men sikke en dårlig sejlermoral.

12. juni

Vi fik en god nats søvn, og da vi havde checket vejrudsigten for dagen, blev vi enige om at sejle til Nykøbing Mors. I dag kunne vi sejle i medvind, hvorimod morgendagen vil byde på vind fra syd og dermed imod os. Vi havde en fin – omend kold sejlads, også fordi sejlertøjet stadig var vådt fra i går. Forsejl og hjælp fra motor. Da vi var få sømil fra Nykøbing Mors startede den kraftige regn igen, og ”som sædvanlig”, når vi skal til at gå i havn, steg vinden pludselig til 11-12 m/s. Vi satte farten lidt ned, og det lykkedes os at komme ind i havnen i bedre sigtbarhed og uden de stærke vindpust.

Regnen holdt op, stort set da vi var kommet i havn, og med den stærke vind er det næsten lykkedes os at få tørret alt det gennemblødte sejlertøj. Jørgen var våd helt ind til undertøjet!

Efter varme drikke og en lille lur gik turen – i tørvejr – ind til byen for at handle lidt. Nu skal der grilles.

13. juni

Efter en nat med lyn og torden stod vi op til en helt fin morgen. Vejrudsigterne blev grundigt tjekket og lovede os 4 m/s, så efter en kort tur til Rema 1000 stod vi ud af havnen med kursen sat mod Lemvig. Vi vidste godt, at vi ville få modvind, men den smule vind var da til at overse! Ved Oddesundbroen kom vi igennem efter at have ventet 15 min., og umiddelbart efter blæste det kraftigt op, og bølgerne blev pænt høje. Først 10 m/s, så 12, så 15,3 og her lå den, da vi nåede indsejlingen til Lemvig Marina. Hvad sker der med de vejrudsigter?? Vi lå først og cirklede lidt rundt i vigen i håbet om, at vinden ville løje, så sejlede vi ind i marinaen, og vi sejlede ud igen uden at gå på plads. Til sidst blev vi enige om at gå ind og lægge til ved mastekranen, og der blev vi ½ times tid, før vinden faldt lidt, og vi kunne fortsætte ind på en plads. Vi kan så glæde os over, at vi i det mindste kom i havn uden at være gennemblødte i dag!! Vi har set mange nysgerrige sæler undervejs, nogle af dem helt tæt på.

Hen på aftenen blev her vindstille og solskin. Tove, Jan og Jans søster, Conni kom forbi til hygge og godnatdrink.

14. juni

Vi startede dagen med at gå en tur ind til byen via Planetstien. Efter et par timer derinde og en let frokost var det tid til at starte på Toves 60 års fødselsdagsweekend. Starten gik kl 15 med fælles kaffebord og fortsatte med lækker tapas om aftenen i Havneknejpen, som bekvemt nok lå lige ved siden af vores havneplads ved kajen.

Planetstien, 1 til 1 mill, her jorden 12,7 mm, i virkeligheden 12,7 mill km.

15. juni

Dagen startede med (for nogle) det kolde gys i fjorden, og derefter var der adgang i svømmehal og sauna for alle os gæster. Kl. 10.30 var der arrangeret flot brunch og om eftermiddagen var der gåtur ind til den flotte havnefront, hvor de medbragte madder blev fortæret til drikkevarer, der ankom pr motorbåd. Senere gav Tove øl på et af byens værtshuse. Jeg gik dog glip af alt dette til fordel for en middagslur. Vejrudsigten var bestemt ikke god, men deltagerne i turen slap dog nådigt med kun let regn!

Aftenen bød på dejlig mad og drikke, og i øvrigt en meget hyggelig og festlig aften med bla underholdning af en lokal spillemand.

16. juni

Vi sejlede ud af havnen kl 9 med kursen sat mod Struer. Da vi nåede Oddesundbroen, var vi så heldige lige at ramme præcis til åbningstid, hvilket er hver halve time, så vi fik ingen ventetid og nåede Struer ca kl 11.15.

Jørgen fik en tiltrængt lur, mens jeg fik handlet ind til frokost, og kl 13 kom den lille familie fra Truust. Vi fik også lige hilst på Sannes nevø, Jonas med kæreste, Louise, som har deres båd her i marinaen.

Ved 17-tiden blev vi hentet af Sannes mor og kørt til Holstebro, hvor hun og Ejgil havde inviteret os alle på aftensmad i restaurant Dalle Valle – kæmpe buffetrestaurant, så vi kunne næsten trille derfra.

Christian er blevet om bord, og skal være her til fredag, hvor vi gerne skulle være nået til Virksund.

17. juni

Efter en gåtur gennem gågaden i Struer og en velfortjent is, satte vi kursen mod Harre Vig i dejligt vejr. Vi havde lovet Christian, at vi skulle prøve at ligge for anker, men det blev dog ikke vores eget anker men en af de to ankerbøjer i vigen. Vi havde den smukke vig for os selv og kunne nyde en fantastisk aften, mens risengrøden – Christians livret – blev fortæret.

18. juni

Det er stadig dejligt vejr,, så det blev en dejlig tur til Fur, dog uden ret meget vind, så det blev mest for motor. Vi fik en langskibsplads, hvilket gjorde det nemmere for Christian at komme i land. Desuden lå vi lige ved siden af legepladsen, hvor lang tid blev tilbragt, mens Jørgen fik renset alle vores fendere grundigt. Vi fik handlet lidt ind incl.den obligatoriske is, og vi skulle se færgens ankomst og afgang adskillige gange!

Lige bag os lagde en Maxi 84 sig ind, og det viste sig at være ham, der har ejet Kaspers nyindkøbte Maxi 77 i 11 år. Pudsigt.

19. juni

Vi sejlede videre til Livø fra morgenen af – i skønt vejr, dog uden ret meget vind. Godtnok er vi tidlig på sæsonen, men vi havde alligevel ikke regnet med at være den eneste båd i havnen! Vi har ikke været her i en del år, så det var fint at se en del af øen igen.

Resten af dagen tilbragte i strandkanten med at søsætte træstykker, som i fantasien var blevet til store piratskibe og samle pæne skaller.

Hen under aften begyndte det at blæse op, og lyn og torden drev forbi os, men vi slap fri for at få det direkte.

Christian fik lidt hjemve ved sovetid, og havde lidt svært ved at forstå, at far ikke kunne komme og hente ham straks, når nu han har en båd!

20. juni

Det regnede i et par timer fra morgenen af, så vores afsejling fra Livø blev udsat til kl. 9.45. Vi satte kursen mod Virksund, hvor Sanne kom og hentede Christian kl 13. Jørgen kørte med til Viborg, hvorfra han tager busser til Ebeltoft for at hente vores bil og forskellige andre ting, vi skal bruge i forbindelse med de forestående fødselsdage i familien. Han var tilbage først på aftenen til en velfortjent middag.

21. juni

Der er ikke rigtig indkøbsmuligheder – udover lidt dagligvarer på den nærliggende campingplads, så vi besluttede os for en tur til Viborg, hvor vi kombinerede indkøb med besøg hos min mor, hos hvem vi også lige fik bagt napoleonshatte til den forestående 90 års fødselsdag.

22. juni

I dag kom Sanne, Kasper, Lærke og Christian på besøg. Jørgen og Kasper sejlede i Kaspers nyindkøbte Maxi 77, så Kasper kan få lidt mere sejlerfaring, mens Sanne, børnene og jeg fiskede krabber og minirejer ved stranden, og børnene plejede nye venskaber med andre sejlerbørn.

Aftenen sluttede med grill ved legepladsen – i skønt vejr.

23. juni

I dag var vi inviteret til brunch i Elev i anledning af niece Frejas 14 års fødselsdag, så eftersom vi nu har en bil til rådighed, kunne vi deltage. Vi havde en superhyggelig dag i vidunderligt vejr og var først tilbage i hyggelige Virksund hen på eftermiddagen.

Jørgen havde opdaget, at vores varmtvandstank var utæt, så pumpen ofte stod og kørte, uden at vi brugte af vandet, så med stort besvær fik Jørgen den fyldte og tunge beholder afmonteret og sat op på broen, så vi dagen efter kunne tage den med til Truust, hvor vi ville svejse den. En anden sejler på broen fik øje på tanken og fortalte, at hans firma netop gør i svejsning af rustfrit stål, så han tilbød at tage den med og få den lavet i Års.

Super tilbud.

24. juni

Vi havde en aftale på Holstebro Sygehus kl. 14 men kørte hjemmefra midt på formiddagen, så vi kunne nå at besøge Sannes bror, Finn i Mr Holstebro, så Jørgen kunne få nyt tøj. Efter hastig frokost på ¨Jensen´s¨, gik turen til sygehuset, hvor lugtesansen endnu en gang blev testet.

Da vi havde regnet med at skulle forsøge os med at svejse selv, havde vi allerede aftalt at komme til Truust, så det holdt vi fast i og fik en fantastisk middag med grillhaxe på grill, lækker salat og hjemmelavet bearnaisesovs.

Da vi kom tilbage til båden, stod vandtanken allerede i båden til vores store overraskelse – flot repareret og bragt tilbage af Leif, sejleren fra vores bro. Sikke en service.

25. juni

Jørgen fik sat vandtanken på plads igen, men til vores store irritation dryppede der stadig med vand under den. Jørgen brugte tid med næsen i manualerne og prøvede lidt forskelligt men manglede det rigtige værktøj.

Værktøjet kom Jens og Dorthe med til kaffetid. Det blev til en hyggelig eftermiddag med klog snak og drinks, før vi satte kursen mod Hjarbæk Kro til en rigtig dejlig middag.

26. juni

Fra morgenen af gik Jørgen i gang med vandtanken igen, og det lykkedes ham sørme at få gevindet ind til det elektriske varmelegeme af og få sat tætningstape sat på gevindet – og vupti – vi har varmt vand igen og en hel tæt tank. Dygtig mand!

Om eftermiddagen fik vi besøg af søster Lone, og vi havde en hyggelig eftermiddag, hvor vi blandt andet sejlede en lille tur ud i Kaspers båd, som Jørgen har arbejdet lidt på i formiddags.

Tove 90 år, fejret af børn, børnbørn, oldebørn og svigerbørn.

27. juni

I dag er det min mors 90 års fødselsdag, så fra morgenen af gik turen i bil til Viborg for at fejre dagen med hende med frokost og eftermiddagskaffe. Selve festen er på lørdag. Vi havde en rigtig hyggelig dag sammen.

28. juni

Vi kørte til Truust fra morgenen af for at gøre klar til 90 års fødselsdagen i morgen. Om aftenen hentede Jørgen og Kasper Mette og Ricardo med det sene fly fra London i Billund, og så var den dag gået!

29.juni

Formiddagen gik med borddækning og forberedelse til 90 års fødselsdagen i øvrigt. Vi havde en forrygende og festlig dag med dejlig mad hos Sanne og Kasper med 32 fra den allernærmeste familie bl.a. de 10 børnebørn og 6 af de 7 oldebørn. Fødselaren var også i sit es,og alle hyggede sig fra frokosttid til hen på aftenen.

30. juni

Efter morgenmaden kørte Jørgen Mette og Ricardo til Tirstrup Lufthavn, mens Sanne, Kasper og jeg fik ordnet det sidste efter gårsdagens fest. Efter en god frokost i Truust tog vi Lærke med til båden i Virksund, da hun skal være på ferie her til på fredag.

Hygge i kahytten om aftenen, mens blæsten suser uden for!

1. juli

Vi vågner op til en dårlig vejrudsigt for en sejltur. Det blæser ret meget, og vi beslutter hurtigt, at vi ikke skal ud at sejle, specielt ikke med Lærke om bord, så Jørgen får den gode ide at foreslå en tur til Hjerl Hede, hvor Lærke aldrig har været, og vi kun har været for mange år siden med vores egne børn.

Det blev en rigtig god dag, hvor en interesseret Lærke fik stillet mange spørgsmål til personerne i levendegørelsen. De var allestedsnærværende og gjorde det rigtigt godt overalt.

For Lærke blev det også til en tur med det gamle damplokomotiv, en tur i hestevogn og til at prøve kræfter med at bage fletbrød i bageriet. Vi fik det dejligste og flotte brød til aftensmad!

2. juli

Vejret er stadig ret efterårsagtigt med stærk blæst og uden de varme sommergrader, vi har drømt om. I dag blev der heller ingen sejltur i det ringe sejlervejr, så vi skulle finde på noget andet. Vi er jo tæt på Skive, så valget faldt på Skive Badeland, som blev en stor succes. Det var lige noget for Lærke, så det blev til næsten 4 gode timer der.

Der spilles Uno i den store stil i kahytten, og Lærke er stadig ubesejret!

3. juli

Det er utroligt, at det kan blive ved med at blæse sådan! I dag fortsætter det for os sejlere trælse sommervejr. Lærke og jeg købte lidt ind fra morgenen af, mens Jørgen gjorde rent både ud – og indvendigt på båden. Lidt regn fik vi, men ikke mere end at vi blev enige om at gå en tur op til Ulbjerg Klint få kilometer her fra marinaen. Da vi nåede op på toppen, havde vi sand i både tænder, hår og øjne, så vi blev ikke ret længe, men udsigten over det omkringliggende landskab var fantastisk. Vi er i et meget flot område!

Efter frokost fik vi besøg af Bente og Per, som medbragte både kage og grønsager fra haven – en hyggelig eftermiddag.

Efter besøg på legepladsen og aftensmad var det tid til endnu en Uno- turnering! I skrivende stund vides ikke, om medaljen skifter ejer. Det gjorde den så ikke!!

4. juli

Fra morgenen af kørte vi en tur til Aalborg dels for at mødes med Winnie og Frede, som ligger med deres båd i Skudehavnen, dels for at se alle de store skibe, der er ankommet i anledning af Tall Ships’ Race. Først måtte vi dog lige en tur til byen for at frekventere Burger King, som vi havde lovet Lærke. På vej ind til byen var vi lige om bord på et gigantisk mexikansk skib, hvis talrige besætning tog imod os iført flotte uniformer.

Umiddelbart derefter ringede Kasper for at spørge, om vi kunne hente Christian i børnehaven, da han og Sanne var nødt til at køre pga akut sygdom i familien. Sådan blev det, så vi nåede kun lige en meget hurtig kop kaffe i ”Papillon”, før vi kørte den lange vej til Gjern efter Christian og derefter til Truust, hvor vi passede børnene og spiste pizza som erstatning for det restaurantbesøg i Aalborg sammen med Winnie og Frede, som Lærke ellers havde glædet sig til. Ved 21-tiden var Kasper og Sanne tilbage, og vi kunne returnere til Virksund. Vejret har atter været ganske forfærdeligt med kulde, blæst og regn – helt efterårsagtigt.

5. juli

Jørgen skulle i dag kl 8 være i Skive for at være caddie for bror Jens og hans venner, der skulle spille ”fødselsdagsturnering” i golf. Efterfølgende var der livlig frokost i golfklubben, så klokken blev 18, inden han var tilbage i Virksund.

Lærke og jeg startede dagen med et spil Uno, som hun trods ihærdig indsats fra min side atter vandt. Solen skinnede dejligt, så vi smurte madpakker, pakkede en rygsæk og gik på opdagelse – Lærkes udtryk. Der er mange private stier i området, så vi måtte holde os til den offentlige, som førte os langt ud langs kysten. Vi fandt et dejligt sted at nyde vores medbragte mad. På hjemvejen måtte vi lige en tur forbi ishuset og senere en tur til både stranden og legepladsen, inden det gik løs med at spille ”Afrikas Stjerne”, som vi begge godt kan lide.

Om aftenen kom Dagny og Hans lige forbi til et glas, og pludselig dukkede familien fra Truust op i havnen, denne gang også med Ozzy, deres velvoksne hund, som det både lykkedes Kasper at bære om bord og få plads til i deres båd!

Nu ville Lærke så pludselig også gerne være sammen med sin mor, far og lillebror, så vi fik flyttet hendes ting inden sengetid.

6. juli

Regn igen fra morgenen af, men dog ikke det blæsende vejr, vi ellers har oplevet i ugens løb. Det er dog stadig noget ret trist sejlervejr, og vi kan kun håbe, sommeren indfinder sig inden længe!

Fra morgenen af kørte vi til Viborg for at besøge min mor og overrække hende den bog, vi havde fået lavet med billeder fra hendes 90 års fødselsdag. Den blev modtaget med stor glæde.

Til frokost var vi inviteret til Jørgens bror Jens’ 70 års fødselsdag på Salonen i Viborg. Vi havde en dejlig dag med hele familien, god fortæring og sejltur på Viborg-søerne om bord på ”Margrethe”, som Jørgen faktisk fik lov at styre lidt!

7.juli

Imellem regnbygerne fik vi pakket Lærkes ting i Sanne og Kaspers bil og taget afsked med dem for denne gang.

Vi bestemte os så for at køre en tur til Skive for at aflevere noget lånt værktøj, som Jørgen havde glemt at aflevere til sin bror. Vi fik lige en kop kaffe med fødselsdagsbarnet og kørte så en tur til Lundø, som jeg har besøgt så mange gange i min barndom. Der var intet, jeg kunne genkende! Fik købt store danske jordbær og nye kartofler på vejen hjem til båden.

8. juli

Vi efterlod vores bil på havnens p-plads, så Sanne og Kasper kan køre den til Truust, næste gang de kommer til Virksund, og så forlod vi Virksund Marina, inden vi groede alt for fast der.

Vi fik heldigvis ikke regn på turen til Fur, hvortil vi ankom ved frokosttid. Vi fik sat en tiltrængt vask over i klubhusets maskine og spist frokost i rimeligt godt vejr, og mens vi sad der, blev vi enige om, at vi da hellere ville smide ankeret i Harre Vig end ligge til kaj på Fur, som jo er et dejligt sted, men der havde vi jo allerede været, mens Christian var om bord.

Vi fik Harre Vig helt for os selv, så ankeret blev byttet ud med en af de to DS-bøjer i vigen. Vi var dog alligevel ikke helt alene, for en nysgerrig sæl blev ved med at stikke hovedet op af vandet helt tæt på os – først på den ene side af båden, så på den anden. Vi har i øvrigt næsten dagligt set sæler her i Limfjorden, endda inde i havnen i Virksund!

9. juli

Vi havde besluttet os for at sejle til Thisted og forlod Harre Vig tidligt om morgenen, men da vi passerede Doverodde, skiftede vi mening. Det så så idyllisk ud, at vi valgte at snige os mod den lille havn i ikke ret meget vand til vores 1,9 m, men der var dog 2,4 m, da vi fik lagt til ved ydermolen. Vi spottede straks Hans og Karins båd ”Mahogny”, men desværre var de ikke selv på havnen. Derimod mødte vi Peter fra ”Bente P”, som også var med på turen til Sct Petersborg, og vi fik en fremvisning af hans båd, som jo er en Nauticat 33.

Vi gik en tur op til Boddum Kirke, som vi lige nåede at se indvendig, inden den blev låst af af graveren, som også lige havde ringet så længe med klokkerne, at vi troede, der var begravelse. Nej, sådan blev der ringet hver dag kl 16 og 20! Kirken havde ikke noget klokketårn, så klokken sad på gavlen af kirken, og snoren hang fristende ned til jorden. Gad vide, om klokken ind imellem også ”betjenes” af andre end graveren?

10. juli

Jørgen havde pyntet fint op med flag og serverede kaffe og blødkogte æg for mig – til musik af Paul McCartney (When I’m 64 !!).

Vi var tidligt oppe, så vi satte hurtigt kursen mod Thisted – i strålende vejr selvfølgelig. Det var helt underligt at se så blå en himmel efter de mange mange dage med gråvejr, så det blev en dejlig sejlads for sejl hele vejen. Vi nåede Thisted ca kl 10.30 og gik en tur op i den hyggelige by. Jeg fik købt sandaler, vi fik provianteret og set den lokale – ret store – kirke.

Aftensmaden hentede vi i det nærliggende fiskehus og nød det i cockpittet i de sidste solstråler. En dejlig dag helt igennem.

11.juli

Vi forlod Thisted ret tidligt og i meget lidt vind, heldigt for os idet den smule, der var, var imod os. Vi syntes, at det blev en småkold tur trods vores gode sejlertøj, men sådan har sommeren åbenbart valgt at vise sig i år.

Vi var heldige at komme til at ligge langskibs til kaj, da vi anløb Løgstør Havn ca kl 10.30. Der var fyldt med telte på hele kajen, og vi fandt ud af, at vi var landet lige midt i forberedelserne til Løgstørs årlige muslingefestival, som starter i morgen.

I løbet af de tidlige eftermiddagstimer blev havnen da også fyldt totalt op, så vi endte med at have 3 både uden på os!

Vita og Peder var i mellemtiden også kommet ind i havnen, så vi kunne nyde Vitas gode rabarberkage til kaffen, og senere grillede vi på kajen – indtil regnen brød igennem og vi i hast måtte fortrække til båden. Men vi havde en rigtig hyggelig aften.

12. juli

Vi ville gerne have været tidligt af sted fra Løgstør, men med 3 både uden på, kræver det lidt enighed om at flytte sig eller tage af sted. Det er jo ikke alle, der er lige meget morgenmænd, men kl 8.40 lykkedes det os at snige os ud efter at have taget afsked med Vita og Peder, som nu sejler mod Mors.

Også i dag var vinden imod, men heldigvis var der næsten ingen vind, så med fuld fart på motoren og lidt medstrøm lykkedes det os at nå frem til Aggersundbroen få minutter, før den åbnede. Vi havde en truende sort sky hængende over os, men den holdt tæt, og vi fik kun meget få dryp på os. Lidt efter brød solen dejligt igennem.

Lidt før kl 12 nåede vi frem til Vestre Bådehavn i Ålborg, hvor Frede havde reserveret en plads til os over for deres plads. Det viste sig dog, at denne var lige lidt for smal til os, men heldigvis var der en anden i rækken, vi kunne klemme os ind på.

Vi fik eftermiddagskaffe med Winnie og Frede, og ved aftenstid kunne vi i strålende sol gå de få meter til ”Street Food” - området, hvor vi nød aftensmåltidet siddende uden for.

Aftenen sluttede med Irish Coffee på ”Papillon”.

13. juli

Vi fik handlet ind fra morgenen af, og derefter gik jeg en tur ind til Aalborg, der vrimlede med turister og handlende i det gode vejr, mens Jørgen blev på båden for at forsøge at finde fejlen på varmtvandstanken, der igen drypper lidt. Det viste sig dog heldigvis at skyldes tætningstapen om den nye ventil.

Eftermiddagen bød på rosétid på ”Papillon” med efterfølgende aftensmad i ”Street Food”, der ligger i nærheden af havnen. Efterfølgende hygge på ”Buena Vista”.

14. juli

Vi holdt en lidt sløv morgen – det var lidt koldt både inde og ude, men senere på dagen brød solen frem, og vi gik en tur ud til Skudehavnen for at se på bådene der. Lige efter frokost fik vi os forhalet til pælepladsen ved siden af, så vi nu kan komme ud fra pladsen, selv om en båd lægger sig langskibs ved kajen over for os. Som det var, kunne vi ikke komme ud for den store Bavaria, der lå der. De ville dog sejle kort efter, men en anden kunne jo tage pladsen!

Ved aftenstid mødtes vi igen med Winnie og Frede, som nu også havde fået besøg af datter og børnebørn. Vi spiste en fælles og hyggelig middag – igen i ”Street Food” området og tog afsked efter et par hyggelige dage.

15. juli

Vi kom fint ud fra pladsen ca kl 7.30 og sejlede over for at få diesel på, før vi forlod havnen. Vi kom til at vente ved Jernbanebroen, som først åbnede efter at Vejbroen åbnede kl 8.10, så vi blev fanget mellem de to broer, til Vejbroen åbnede igen kl 9.

Efterhånden var vi15 - 20 både, der lå og ventede på broåbningen, så selv brovagten måtte ud for at tage et foto af de mange både. Vi nåede alle at komme igennem.

En del af vejen havde vi en smule vind, så vi kunne få lidt hjælp af forsejlet. Der var overskyet, og trods den lette vind, syntes vi, det var ret så koldt.

Kl 11.30 nåede vi frem til ankerpladsen Vejdyb – som de første, så vi kunne lægge os ved en af de 3 gule bøjer, der er lagt ud til os sejlere. Solen brød frem, så det blev en god eftermiddag. Vinden steg til 6-7 m/s med noget mere bølgegang til følge men stadig ok. Hen mod aften ligger vi 8 både her i Vejdybet.

16. juli

Ved 8-tiden slap vi bøjen og satte kursen mod Øster Hurup i rigtigt dejligt vejr – dog uden ret meget vind, så motoren gik lystigt det meste af vejen. Allerede ca. kl. 10.30 var i havn i Øster Hurup, og vi gik en tur op i ”turisthalløjet” i den meget lille by. Halløjet blev også forstærket af, at det var tirsdag, ugedagen for byens kræmmermarked.

Havnen blev ret hurtigt fyldt op; vi så også ”Brunhilde” med Carsten og Ulla fra Nibe komme ind sidst på dagen.

Der en en dejlig strand, men dem vi så bade, havde dog lidt svært ved at komme under, så vi prøvede ikke!

17. juli

Ved 7.30-tiden var vi klar til at forlade Øster Hurup med kurs mod Bønnerup. Igen en dag med kulde fra morgenen af trods det, at vi havde medvind, men da vi først nåede frem til Bønnerup, kom solen rigtigt igennem, og det blev en rigtig varm sommerdag.

Til kaffetid fik vi besøg af svoger Hans, som kom cyklende den lange vej fra Rodskov – i den kvælende varme.

Vi gik en tur til Brugsen efter kartofler og rundt på havnen og havde sat næsen op efter fisk til aftensmad, men der rakte vores tålmodighed alligevel ikke. Da vi nåede frem til fiskehandleren på havnen, var køen så stor og omfangsrig, at vi knap kunne komme ind i butikken for at se udvalget, så i stedet kom de frosne koteletter ud af fryseren. Det blev et udmærket måltid sammen med, hvad vi ellers havde i køleskab og skabe!

Havnen blev i løbet af tidlig eftermiddag fyldt totalt op, men vi fik heldigvis ingen uden på os – vi have en fin plads for enden af broerne.

18. juli

Lidt over kl 6 sejlede vi ud af havnen i Bønnerup – med blå himmel og varme fra morgenen af, hvilket nok skyldtes total mangel på vind og helt blankt vand. Vi har vist aldrig set så mange marsvin så tæt på som i dag, 20 m fra båden og flere på én gang. Desuden stak endnu en nysgerrig sæl også hovedet op helt tæt på.

Det meste af dagen var den smule vind, der var, imod os, så det blev endnu en dag for motor, men vejret holdt, og vi kunne sejle ind i Ebeltoft Vig i fantastisk vejr, efter at have været væk i 6 uger.

Vi blev taget imod af nevø Christian, som sammen med Line og Aja ferierer i deres båd i denne uge – så hyggeligt! Vi nød en cola sammen, og Jørgen og Christian fik sat storsejl på deres båd.

Jeg var lige hjemme for at vande blomster, men ellers har vi bestemt at blive i båden i hvert tilfælde til i morgen. Vores bil er enten i Virksund eller Truust, så vi venter med at tømme båden efter ferien, til vi har bilen tilbage.

Vi fik lige sat vores fiskegarn, så i morgen tidlig håber vi på, at vi kan få den ønskede fisk til aftensmad.

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik