2013 Sejltur Norge

Sejlplan for 2013

Langør.

Logbog Buena Vista Norge 2013

Den rejselystne flåde planlægger en tur til Norge i sommeren 2013.

Den foreløbige plan er som følger:

Vi mødes i Thyborøn den 3/juli, hvor turen starter.

Derefter er der arrangementer i:

Farsund den 7 juli

Stavanger den 11/juli

Bergen den 18/juli

Afslutning på turen er i Sognefjorden 24/juli.

Uge 23, (3-10 juni 2013) Ebeltoft-Aalborg

Buena Vista i Løgstør.

Logbog den 3. juni til 10. juni 2013.

Endelig ”sommerferie” og det er en af de lange på 3 måneder!!!!  🙂🙂🙂

De sidste 2 dage har vi haft travlt med at pakke båden. Men endelig mandag den 3. juni kan vi starte på turen.

Det er høj sol, men vinden er ikke med os, dvs vi sejler ud af Ebeltoft Vig for fulde sejl, rigtig fint, men ved Hjelm går vi over til motor, da vinden er lige imod. Vi starter ud med en lille tur til Grenå, fra Ebeltoft kl 13.30 og i Grenå Havn kl 18.30. Sejler 25 sm.

Vi nyder solnedgang denne aften. Og tager en beslutning om, at vi ikke vil jage af sted, så selv om vil havde besluttet os for at sejle til Anholt, blev det her til aften ændret til Øster Hurup.

Den 4. juni er vinden også nord, så vi tage på bytur i Grenå, med besøg på Grenå Museum, som er ledet af Dorthes bror, (fin og interessant udstilling om Grenå Dampvæveri), og om eftermiddagen hygger vi i båden.

Den 5. juni er vinden fin, først ingen, men senere i syd, og vi får en fin sejlads for sejl.

33 sm på 6 timer.

Efter en lille morfar går vi de 6 km ud til Lille Vildmose, meget flot natur, 30-40 rådyr, men ingen kronvildt, som vi havde håbet på.

Den 6. juni sejler vi den lille tur til Hals, 12 sm, på 2 timer, er i Hals kl 10.00.

Vi ser på byen, Skansen, og en bunker fra krigen. Høj sol!!

Den 7. juni er der meget lidt vind, så vi sejler for motor fra Hals til Ålborg, 16 sm på 3 timer inklusive ventetid ved broen.

Kl 11.20 er vi i Vestre Bådehavn i Ålborg.

Den 8. juni er vi først til Brunch på Restaurant Elbjørn, en gammel isbryder, der er bygget om til restaurant, det var en gave fra Svigermor – TAK.

Senere kommer Susanne og Jørgen, vi drikker kaffe, går tur, laver grill ved bådklubben, og godnatdrinks i båden. (De må gå hjem!!! 🙂)

Den 9. juni. Susanne og Jørgen er ovenpå igen, og kommer med morgenbrød.

Senere beslutter vi os for at sejle ud til en af DS-bøjerne, men vind og sø er ikke god, så vi fortsætter til Løgstør. 24 sm på ca 4 timer.

Uge 24. (10.-17.juni) Aalborg-Skive

Ejerslev Havn og lagunen fra gammel moler grav.

Den 10. juni. Vi har talt noget med vores nabo her i havnen, Erik fra Ålborg, og vi starter dagen med hjemmebagt brød, som han har lavet til os i aftes, og vi bager det her til morgen, det var rigtig godt.

Ellers står den på småjob på båden, Dorthe laver nye reb med splejsninger til vores fendere, og jeg rengør det sidste, der mangler fra forårets klargøring.

11.juni Erik fra Ålborg har fået os til at tænke på en bage arrangemente vi hørte om sidste år, så nu til genbrug for at købe en rustfri fad, få den ændred så den passer tll vores ovn. Opskrift på boller fra Kasper, og op at købe ind, skipper rører dej, der bliver sat til hævning natten over, til morgen i ovnen, og nu dejligt nybagt brød til morgen mad.

Sener besøger Jørgen et spændende lille bådværft, der nu hører under Løgstør Museum. Jørgen får en lang snak med bådbyggeren, som er i gang med at bygge en båd på 15 meter. Han laver kurser i selvbyg, og har næsten fået Jørgen tilmeldt J.Kl. 15 kom Søster Lone og min mor på besøg, og vi havde en hyggelig eftermiddag i byen, som virkelig er en lille perle – især når vejret er så godt som i disse dage. Der er ikke mange sejlere ude endnu, så det er nemt at få plads i havnene. Her i Løgstør har vi således kunnet få plads i selve kanalen, Frederik d. 7.’s Kanal, som blev gravet i midten af 1800 tallet, så skibene kunne komme videre ind i Limfjorden uden at skulle igennem Løgstør Rende, som oftest var så tilsandet, at de gik på grund. Kanalen er 5 km lang. Vi spiste sammen, før de atter kørte mod Viborg.

12.juni sejler vi til Skive et par dage før forventet - i stedet for til Livø. Vi kan sejle for sejl en del af vejen, så det er en fin tur. Er i Skive kl 16.40 – 27 sømil.

13.juni slappes af med forskellige gøremål. Lone og Erik kommer på kort besøg, og senere mødes vi inde i byen på cafe – hyggelig eftermiddag. Senere kommer regnen, og aftenen bliver tilbragt om bord.

14.juni må Dorthe med bus(ser) til Randers for at passe en akuttid ved hudlægen, som dog ikke mente, der var grund til bekymring over det sår, der ikke vil hele, men med min historik i baghovedet, er det med at være på mærkerne – og at rejse væk i flere måneder uden at få kigget på det, var ikke en mulighed for mig. Jørgen tog på cykeltur rundt uden for Skive – for at se der, hvor han trådte sine barnesko, dvs Lyby og omegn. Det var ligesom at cykle en tur på ”memory lane”.

15.juni hentede Jens og Dorthe os over middag og kørte os en tur rundt i Salling, en smuk tur i godt vejr. Senere grillede vi hos dem, og heldigvis havde vi bænket os indendørs, for pludselig åbnede himlen sig for regn samtidig med, at det blæste en halv pelikan. Sendte lige en tanke til båden, men vi var godt fortøjrede, så alt var ok – og der kom heller ikke vand ind.

16.juni henter Hanne og Freja os, så vi kan komme til 60 års fødselsdag med familien hos søster Bente – lækker, lækker brunch, og dejligt at se alle, specielt også det nye familiemedlem, lille Le på 1 måned, datter af niece Pernille og Denis. Kasper, Sanne og Lærke tog med ned i båden, så Lærke kunne få sin middagssøvn, og senere fik de ved list lokket mig til at give middag på A Hereford Beefstouw, som ligger pragtfuldt ved fjorden. Dejlig middag – og godt selskab J

17. juni og Mettes 29 års fødselsdag, som hun og Ricardo dog fejrede i går med middag ude. Vi fik en lille snak med vores travle datter fra morgenen af, da hun ville komme så sent hjem, at vi ikke kunne nå at skype i aften. Efter morgenkaffen sejlede vi ud af Skive havn med kurs mod Nykøbing Mors, hvortil vi ankom kl. 12.30 efter en dejlig sejlads (24 sm) i solskinsvejr og fin vind. Vi inviterer Vita og Peder på grill og har en dejlig aften, hvor vi kan sidde og nyde den lune aften med udsigt over fjorden. Slutter af på båden med irish coffee og funderer over, hvordan vi får sådan en flaske whisky med til Norge, når vi også skal have lidt vin med. Skam få de nordmænd og deres toldregler! Lærke forsøger at skype til os for at fortælle, at hun er faldet ned af trappen og har fået en flænge under læben, der er blevet limet, men vi er jo ikke på båden.

Uge 25 (17-23 juni) Skive-Lemvig

Stille ankerplads i Harre Vig.

Uge 25

18. juni får vi skypet med Lærke, og hun kan vise sin flænge frem. Den lille læbe er kæmpestor, men hun har taget det i stiv arm. Om formiddagen får vi set lidt på Nykøbing Mors, og om eftermiddagen kommer Vita og Peder og henter os til en rundtur på Mors. Vejret er perfekt, så øen tager sig virkelig ud fra sin bedste side. Flot er her. Vi går bl.a. op til toppen af Han Klit, hvorfra der er en fantastisk udsigt. Vi slutter dagen af ved den lille nye Ejerslev Havn, hvor Vita og Peder giver middag. Dejlig dag; vi er først tilbage ved båden kl. 21.30.

19. juni var det meningen, at vi skulle sejle til Harre Vig for at ligge for anker. Det er et naturskønt sted, som længe har været på ønskelisten, men da vi stod op, havde DMI varslet skybrud med tordenvejr senere på dagen – og så er det altså ikke så fedt at ligge for anker, så vi besluttede at blive liggende i Nykøbing. Det skulle udnyttes til noget praktisk, så i skrivende stund er der ikke et eneste stykke snavsetøj om bord – og tillige rent sengetøj at krybe i i aften. Jow, man må skønne på de små glæder J. Om morgenen, da vi stod op, var der en lille sæl, der stak hovedet op af vandet helt tæt ved båden for at sige godmorgen.

20. juni er der igen høj sol fra morgenen af, så efter Jørgens nybagte boller, sejler vi mod Harre Vig. Der er næsten ingen vind men til gengæld kraftig medstrøm, så vi sejler 7,8 knob under Sallingsundbroen. Vi sætter farten lidt ned ved indsejlingen til Harre Vig, så vi kan ”liste” os ind i det smalle., uafmærkede løb. 7 sm på 1 ½ time. Der er 2 DS bøjer i den smukke lagune, og vi tager den af dem, der ligger længst ude – bare for en sikkerheds skyld J. Der er helt vindstille, høj sol og lummert, så vi er nødt til at sætte en sovepose op som solsejl for overhovedet at kunne være ude. Vi nød eftermiddagen med stilheden, det smukke sceneri og sælerne, der nysgerrigt kom op for at kigge på os. Jørgen får studeret de gamle søkort over Norge, vi har lånt af Holger – der er mange skønne ruter at vælge imellem op langs vestkysten, men der er jo lige det, at vi har en 16 meter høj mast, så der skal tages hensyn til broer, der ikke kan åbnes og ledninger, der hænger for lavt! Sidst på eftermiddagen kommer en stor 2 mastet hollandsk båd ind i vigen og lægger sig ved den anden bøje – det ser fantastisk flot ud her.

21. juni vågner vi efter en stille nat på ankerpladsen. Her er overskyet og svag vind fra nordøst. Kl. 9 sejler vi ud af vigen med fin medstrøm, 7 knob mod Oddesundbroen, hvortil vi ankommer lidt i 11. Vi kalder brovagten på VHF og får at vide, at han åbner kl.11.10. Da vi nærmer os Lemvig kan vi på VHF’en høre en hollænder kalde Lyngby Radio – han er gået på grund nord for Lemvig og tager vand ind. Vi kan godt se den store sejlbåd, der ligger helt skævt i vandet, men vi har ingen mulighed for at sejle ind på så lavt vand for at komme til hjælp. Vi kan høre over radioen, at der er en motorbåd sendt af sted fra Thyborøn, så de bliver nok hurtigt trukket fri og ind i havn. Det er ellers et godt afmærket farvand og med et søkort tillige, burde det næsten ikke være muligt at ende på en grund på 0,3 meter vand!! Vi tanker 153 ltr diesel, mens vi ligger uden på en stor fiskekutter. De imødekommende fiskere fortæller, at de sejler 200 sm ud til Dokkerbanke for at fiske; fangsten sejler de så til Holland og sælger. De sejler ud med 13 tons is og har plads til 20 tons fisk. Vi finder en plads i den gamle havn inde i byen. Log 1252 sm. Vi har sejlet 22 sm på 4 ½ time. Vi cykler en tur og køber solsejl hos Jysk.

22. juni sejler vi den ene sømil ud til Lemvig Marina, som således ligger ca 2 km fra byen. Vi bliver godt modtaget i klubhuset af en flok ældre sejlere. Gæstfriheden bliver tilsyneladende større og større, jo længere vestpå, vi kommer. Vi bliver sågar inviteret til medlemmernes Sankt Hans grillfest i morgen. Først på eftermiddagen ankommer Sanne, Kasper og lille Lærke i ”vores” campingvogn, og vi hjælper dem med at sætte forteltet op. Om aftenen spiser vi sammen i båden; Lærke har enormt travlt med at kravle op og ned ad trappen, ringe med klokken og gå fra forkahyt til agterkahyt og lukke de små døre. Det er dejligt at se dem igen og få lov at opleve Lærke i flere dage ad gangen J.

23 .juni spiser vi morgenmad i campingvognen. Campingpladsen ligger kun et par hundrede meter fra marinaen, så det er jo nemt. Farfar og Lærke får lidt kvalitetstid sammen på legepladsen, mens vi andre tager ind til byen for at købe ind. Meget har de unge med, men en klapvogn til barnet – nej! Vi får købt en sammenklappelig ret smart trækvogn i Struer, så vi kan komme ud at gå længere ture. Om eftermiddagen kommer Sannes forældre, svigerinde og nevø og niecer med kaffe og kage, og senere går den store krabbefangst i gang. Lærke går op i det med liv og sjæl og fanger mange med sin lille krabbestang og lidt spegepølse. Jette og Bjarne kom lige forbi, da de har været på besøg i Lemvig. Efter middag i forteltet er der Sankt Hans bål på havnen – flot vejr og bål mod en begyndende aftenhimmel.

Uge 26 (24-29 juni) Lemvig - Thyborøn

Buena Vista i Thyborøn.

Uge 26

24. juni bliver det bestemt, at vi må en tur til Ålborg på trods af, at det er en lang tur (over 2 timer), men vi har jo mulighed for at køre i Kasper og Sannes bil i denne uge. Vores toilet om bord fungerer pludselig ikke ordentligt, og reservedelen koster dobbelt så meget som et helt nyt toilet, så efter næsten 30 år på bagen (!) skal det skiftes ud, inden vi sejler til Norge. Vi har ringet til (næsten) gud og hver mand, men det nærmeste sted, vi kan opdrive et nyt, er i Ålborg, så der er ingen vej udenom. Jørgen og Kasper kører til Ålborg, mens Sanne, Lærke og jeg går til Lemvig for at købe is, fiskenet og drage. Jørgen får installeret det nye toilet, som virker helt, som det skal, og det gamle bliver kørt til genbrugspladsen. Der bliver også tid til en tur i svømmehallen, der er nabo til både marina og campingplads. Middag og aftenhygge med spil i forteltet.

25. juni tager vi en tur til Thyborøn i bil for at se Jyllands Akvariet; det viser sig at være mest sjov for Lærke – ellers ikke noget at skrive hjem om! Frokost på havnen i Thyborøn i smukt vejr. I mellemtiden er Vita og Peder ankommet til Lemvig Marina, og vi får en snak og kaffe. Dagene her i Lemvig går bare – og ikke med ret meget, men at kunne nyde sit eneste barnebarn uden stress og travlhed er guld værd – så længe det varer. Den lille guldklump er simpelthen så sød og sjov 🙂. Spillede igen spil – Kasper vandt, og næsten ingen blev sure over det!

26. juni blæser det temmelig kraftigt, og det har det gjort det meste af natten. Vi måler 15 m/sek her inde i marinaen, så vi er glade for, at vi ingen steder skal – og kan sagtens stadig huske, da vi for år tilbage røg ind i et sådant vejr og kom i ”nødhavn” i Rungsted efter forgæves at have prøvet at komme ind i Helsingør! Vi får diskuteret lidt sejlads og vejrmeldinger med Vita og Peder, som forventer at sejle til Norge et par dage før os andre. Vi er enige om, at Norge må vente, til der er en god vind – både hvad angår vindretning og styrke. Gåtur på natursti rundt om golfbanen – meget smuk tur. Tillykke til niece Kirstine, som bliver student i dag.

27. juni er det min mors 84 års fødselsdag, så dagen starter med fødselsdagshilsen pr telefon. Fødselsdagen skal bl.a. fejres med en tur til Lemvig, så vi er heldige at komme til eftermiddagskagebord. Sannes forældre, Eigil og Jonna, har inviteret på fiskebuffet på havnen, og her slutter fødselaren og søster Lone sig til – fantastisk mad og godt selskab!

28. juni står vi tidligt op, så vi kan hjælpe med at få pakket de unges fortelt sammen, inden den lovede regn kommer. Vores hænder fryser til is på vej til campingpladsen, og vi må lige kaste et blik i kalenderen for at sikre os, at vi virkelig er sidst i juni og ikke i november. Vi kommer til en låst campingvogn og må vansmægte i forteltet, til 3 forsovede hoveder dukker op i vinduet. Guldklumpen plejer aldrig at sove så længe, lyder det! Det lykkes os dog at få teltet ned i tide og pakket sammen. Farmor får hvervet med at se efter guldklumpen og kan gå og klukke, mens hun samler guldkorn sammen. ”Farmor elsker dig, lille skat”, hvortil den 2 ½-årige svarer: ”Mange tak” 🙂. Sød tøs! Vi får taget afsked og skynder os at cykle ind til byen efter proviant, da vi har besluttet os for at sejle videre, mens vinden er gunstig i forhold til målet Thyborøn. De næste par dage skulle vinden blive imod. Efter et par timer i meget frisk vind bagfra er vi i Thyborøn og får os lagt til ved siden af Vita og Peder.

29. juni vågner vi tidligt og kan mærke, hvordan det rykker i båden. Vindmåleren siger 15 m/sek og regnen klasker på ruderne. Bestemt ikke et vejr at sejle i, men nu skal vi så heldigvis heller ingen steder de næste dage. Har været nødt til at tænde lidt for varmen for ikke at stå op tænderklaprende. Hvornår kommer sommeren?

Uge 27, ( 30 juni-3 juli)

Nordsøen viser tænder.

30. juni har vinden endnu ikke helt lagt sig fra morgenen af, men den har ellers anstrengt sig voldsomt hele natten, idet den har fået vores forstag til at vibrere kraftigt. Dette forplantede sig til hele båden med både lyd og rystelse til følge – ikke gunstigt for nattesøvn, skal jeg lige hilse og sige. Senere på dagen, da vinden havde lagt sig og bølgerne stadig var enorme, gik vi en lang tur langs stranden. Der er vældige kræfter på spil her, og det er meget fascinerende at se på. Vi skal jo ud på dette hav om et par dage, men bestemt ikke i den vindstyrke, der har været de sidste par dage. Vi studerer flittigt vejrmeldinger, og hvis det holder, hvad der loves nu, kan vi stikke af sted natten til torsdag. Nu afventer vi lige de andre både fra Langturssejlerforeningen; vi ved, der er flere lige i nærheden af Thyborøn.

1. juli er det Peder og Vitas bryllupsdag og vi har lavet en lille flagallé for dem. Vi tager flere gange tilløb til at cykle til Harboøre ad en natursti, men hver gang vi når til bygrænsen, begynder det at regne, og hver gang vi når tilbage til båden, er det tørvejr. Til sidst cykler vi dog af sted fast besluttede på at nå målet, og det bliver så til 20 km i regnvejr, inden vi er hjemme igen. Eneste trøst var det fantastiske syn af mere end 60 svaner, der lå i søen ved siden af stien. Det tog lang tid at få varmen igen. Bente og Per kom på besøg fra Skive – medbringende en lækkerbisken i form af dild og egne nyopgravede kartofler. De skal nydes inden Norge, da kartofler (og ret meget sprut) ikke må indføres i landet. I løbet af eftermiddagen ankom ”Trine”, ”Marianne”, ”Kirke”, ”Mahogny”, ”Incognito” og ”Pitoraq”, og vi kan se på Marine Traffic, at i hvert tilfælde ”Liv” og ”Marie” er lige i nærheden. Der er sikkert mange flere på vej hertil, men vi kan kun se dem, der har en AIS-sender om bord. Endnu en båd ”Lady Day” fra Kolding har måttet melde fra, da GPS’en stod af på vej ind til Hals – og der ingen papirkort var om bord. Nu er vi 24 både tilbage i flotillen. Om aftenen havde Vita og Peder inviteret på middag i den omvendte fiskekutter ”Mallemukken” – meget velsmagende fiskebuffet.

2. juli står vi op til blå himmel og forholdsvis stille vejr, så kaleschen ryger af, så vi kan få lidt saltvand i håret. Vi mødes med de andre arrangører for at få fordelt flag, t-shirts, navneskilte og brochurer om Norge i poser til de respektive både. Trods adskillige grineflip lykkes det os at afslutte opgaven med kun 1 t-shirt i overskud og 1 i en forkert størrelse! Resten af dagen vaskes der bl.a. tøj og snakkes på tværs af bådene med forventningens glæde i stemmerne. I arrangørgruppen mødes vi igen kl. 17, så vi kan få valgt en gruppeleder for hver af de 3 grupper.

Vi er i gruppe B – midtergruppen i forhold til størrelse og hurtighed, hvor vi bliver valgt som gruppeleder.

I aften står den på rødtunger (købt her på havnen) og de nyopgravede kartofler fra Tastum.

3. juli er alle de deltagende både ved at være på plads i havnen; det er hyggeligt at møde de nye ansigter – og selvfølgelig alle gengangerne fra sidste år. Vi er 16 både, der også var med sidste år, så det er et dejligt gensyn. Kl. 11 er vi til fiskeauktion, en auktion lavet til ære for områdets turister men ikke desto mindre en sjov oplevelse. Det er ikke så rart med fiskeslim og – blod om bord, når vi skal sejle i nat, så vi bød ikke på nogen af de mange forskellige lækre fisk. Ved middagstid kom TVmidt/vest og lavede et indslag om vores sejltur; det er af gode grunde ikke lykkedes os at se det endnu. Kl. 16.30 mødtes alle deltagerne til skippermøde, og efterfølgende var der orienteringsmøde i de 3 grupper. I vores gruppe var alle, undtagen en båd, enige om at sejle kl. 4 i morgen tidlig, og det viste sig, at stort set alle i de øvrige 2 grupper var enige i tidspunktet. Kl. 18 gik vi til bords i restauranten ved Fiskehallen og kunne tage for os af et fantastisk velsmagende fiskebord. Godt arrangeret af Karen og Hans fra ”Mahogny”. Aftenen sluttede forholdsvist tidligt, da vi lige skulle nå at have et par timers søvn.

Uge 28, (4 - 5 juli) Turen til Norge

Peter Holmgaard har taget foto af os, da vi sejler ud af Thyborøn havn kl 4.00.

4. juli. Præcis kl. 4 gled vi ud af havnen med John og Else Marie vinkende på molen, og bagefter os gled den ene båd efter den anden ud af havnen. Vi er alle spændte på sejladsen, som viser sig ikke at byde på ret meget vind, så vi har motoren til at køre, mens sejlene trækker det, de kan. Da vi er ca. 2 timer fra Thyborøn kan vi høre over VHF’en, at ”Mahogny” har store problemer, idet de har fået et tykt reb i skruen. De sender gasten i vandet, men han kan ikke få rebet fri i det urolige vand. Heldigvis ligger ”Incognito” lige i nærheden, så de kan slæbe dem tilbage til Thyborøn, hvor de får en dykker ned, som det lykkes at få rebet fri. Vi bliver rigtig glade, da vi hører fra ”Pitoraq”, at også ”Mahogny” er kommet af sted igen! Det er forholdsvis rolig sejlads, selv om bølgerne bliver pænt store hen ad dagen. Vi følges hele vejen med ”Trine” og ”Papillon” og kan se på AIS’en, at flere af de store både ligger lige bag os. Kl. 18.30 lægger vi til uden på ”Trine” i Farsund. Dejligt at være her og se land igen – flot by set fra havet.

5. juli skinner solen som for at byde os velkommen til Norge. Der er god stemning på havnen nu, da alle er kommet godt i havn. Vi ligger i en stor klynge, 3 både uden på hinanden – og med signalflagene hejst. Vi går tur rundt i den lille pæne by med de hvide huse og får snakket lidt om, at vi nok skal fremskynde vores afrejse herfra, da det gælder om at have en gunstig vind på vores næste stræk til Stavanger, der er på åbent hav og ikke vil være rart i modvind; det er trods alt over 90 sm. Det lykkes os at få flyttet vores aftale om byvandring med Elin, Norges eneste kvindelige vægter, så det bliver i morgen kl. 15, så vi kan afsejle om aftenen, hvis vejrudsigten holder, hvad den lover – hvad den nu sjældent gør! Jørgen er flittig med fiskestangen, men det bliver så ikke i dag, vi skal have stegte makreller. Vi er overbeviste om, at Denis fra ”Martina” har købt sin spandfuld ved den lokale fiskehandler!

Jærens Rev 6-7 juli 2013

Jærens Rev lysmærke kl ca 5.00 om morgenen.

6. juli vågner vi tidligt – og til fuldstændig blå himmel. Hvor er her dog smukt, ingen tvivl om det. Vi går en lang tur ”opad” og får en fantastisk udsigt ud over skærgården og Farsund. Vi er også en tur i byens indkøbscenter for at finde en heldragt til mig, så jeg kan få en natsejlads uden at komme til at fryse. Den mindste af dragterne viser sig dog lige at være et nummer for stor, så vi håber den kommende nat bliver knap så kold som i den sidste tid. Vi har besluttet at sejle kl. 17 efter vores byvandring, da vi så tilsyneladende kan undgå den ”dårlige” vind fra nordvest, der er varslet i løbet af i morgen, lørdag. Vi regner med at kunne være fremme i Stavanger i morgen tidlig. Elin viser sig at være en fantastisk farverig kvinde, der kan fortælle en masse historie (også røverhistorier!) om Farsund, som nedbrændte totalt i starten af 1900-tallet. Vi plejer ikke at have svært ved at forstå norsk, men da Elin begyndte at tale, nåede vi lige at undre os over, hvilket sprog, hun talte. Det var dog norsk, sørlandsk, fandt vi ud af, og med ørerne og hjernen i højeste gear, lykkedes det os at få hoved og hale i det meste af det, der kom ud af hendes mund! Kl. 16.40 gik vi ud af Farsund Marina med kursen sat mod Stavanger. I starten af sejladsen var havet forholdsvist roligt, og det lykkedes Jørgen at få en lille times søvn. Glæden var kort, for da vi kom til Lista Fyr, begyndte vi at rulle voldsomt i de store dønninger, selv om vi som anbefalet holdt godt fri af kysten – på 100 meter vand og nogle gange på så dybt vand, at loggen ikke kunne måle længere (over 200 meter), så videre søvn var ikke mulig. Ud for Jærens Rev blev det kun værre, og vi var glade for, at vi ikke havde hård vind at skulle kæmpe med samtidig! Undervejs aftalte vi med ”Trine” og ”Papillon”, at vi ville sejle til Tau, hvorfra bussen til startstedet for vandringen til Prædikestolen starter. Vi anløb kl. 8 og gik direkte omkuld. Vi sov til kl. 14.

7. juli er en lidt kort dag, da vi vågner så sent. Vi beslutter at spise sammen om aftenen og ved at lede i alle vores køleskabe, lykkes det os at få en rigtig dejlig grill-middagsfest ud af det, - og vi fik indviet Fredes nye gasgrill. Det var en virkelig hyggelig aften med skrøner, sejlerhistorier og meget grinen. Om bord på ”Trine” af Hundige er H.P. og Anna fra Brønshøj og om bord på ”Papillon V” af Hvalpsund er Frede og Winnie fra Støvring.

Prædikestolen 8-9 juli 2013

Prædikestolen i flot sol.

8. juli står vi tidligt op og kl. 8.45 står vi på bussen til Prædikestolshytten, hvorfra den 3,8 km lange vandretur starter. Vejret er pragtfuldt med helt blå himmel, så det kan ikke være bedre til en sådan tur. Det viser sig, at spejderne holder landslejr i Stavanger, og hver dag i denne uge sendes 1800 spejdere op til Prædikestolen. Det var ikke så behageligt at gå på den smalle og stejle sti, hvor vi for det meste skulle træde/hoppe fra sten til sten med alle de børn og unge springende om ørerne på os, men vi tog den med ro og nåede sikkert til toppen, en 604 m høj, lodret skrænt, 3 timer senere. Undervejs mødte vi Toni, Peter, Knud og Svend fra ”Marie” – og nød frokosten sammen med dem på toppen – med den mest vidunderlige udsigt over den turkis-farvede Lysefjord. Og sandelig, om vi ikke nede på fjorden fik øje på ”Rena”. Vi beslutter på stedet, at i morgen er det os, der skal se Prædikestolen nedefra. Nedturen er lidt hård ved knæene, men vi kommer alle ned i god behold. Efter en velfortjent is kommer vi med bussen hjem kl. 18.15.

9. juli holder vi skippermøde kl. 9 med Jørgens nybagte boller. Vi beslutter at tanke diesel og derefter sejle ind i Lysefjorden – en dejlig tur i skærgården. Vi møder ”Sealove” og kan høre flere af de andre på VHF’en. Vi ligger lidt spredt nu og kan på den måde få gode fif om gode ankerpladser og småhavne i området. Vi havde en skøn tur ind i Lysefjorden, som er omkranset af mægtige, knejsende fjelde. Prædikestolen er faktisk kun lodret det øverste stykke, kunne vi se fra denne vinkel. Mens vi var på vej ud af fjorden igen, kom tågen rullende, men heldigvis ikke så tæt, at vi ikke kunne se ”Trine” og ”Papillon”, som vi følges med. Hen på eftermiddagen lagde vi til ved en lille anløbsbro på den lille ø, Lindøy, hvor eneste fastboende er beboerne på en børneinstitution. Der er et toilet og en skraldespand – til gengæld er det gratis at ligge med den smukkeste udsigt.

10 juli Dorthes fødselsdag.

Dorthes fødselsdag fejer vi med grill og Irish coffee.

10. juli bliver båden pyntet med flag – og vi får nybagte boller til morgenkaffen. Solen skinner fra en skyfri himmel, så vejret indbyder virkelig til en tur rundt på den lille, smukke ø. Fælles frokost på kajen, og efter siestaen sættes kursen mod Stavanger, hvor det er meningen, vi skal ligge helt inde i bymidten – i Vågen. Vi oplever en kraftig vind de få sømil ind til Stavanger, og da vi stikker næsen ind i Vågen, kan vi se, at den burde hedde Vuggen, for vi hopper og danser rundt; det tager os et splitsekund at beslutte, at der vil vi ikke ligge, selv om der er reserveret plads til os. Vi sejler over til Stavanger Seilforening, hvor der er helt læ. Et par af de danske både er allerede ankommet, og vi får en hyggelig aften med fællesgrill, Irish coffee (vores, som så er sluppet op lidt for tidligt!) og chokolade. Dejlig fødselsdag.

11-juli Skippermøde Stavanger

Buena Vista overtager ledelsen de næste 7 dage. Dorthe og jeg holder skippermøde.

11. juli kommer alle de danske både sejlende ind til Stavanger Seilforening, hvor vi har fået lov at låne klubhuset, så vi kan lave et fællesarrangement om aftenen. Der er et par kilometer ind til byen, hvortil vi cykler over middag. Byen har mange små gader med smukke gamle træhuse, men går man en tur rundt Vågen, domineres synet fuldstændigt af de store krydstogtskibe, der ligger ved kajen – og der er selvsagt mange turister, der sværmer rundt i området. Vita og Peder kommer til kaffe og har en fin lille skibskiste med som gave. Kl. 18 har vi fælles skippermøde, og vi får den store klubstander, som viser, at det på det næste stræk er os, der har ”lederskabet”; vi står for arrangementet i Bergen. Alle de resterende 22 både (”Oasis” vendte om ved Egersund pga tidsnød og ”Gipsy” støder først til i Bergen) var samlet til fællesgrill, og det blev en rigtig hyggelig aften, hvor også norske Liv og hendes mand, som vi mødte i Thyborøn, deltog.

12-16 juli

Ankomst til Kolbeinshamn.

12. juli holder vi møde med ”Trine” og ”Papillon” og bliver enige om, at vi også vil følges ad videre, og at det først skal være i morgen. Resten af flåden sejler af sted. Jørgen har mange gange haft fiskestangen ude uden bid, og har måttet lægge øre til Denis’ fangstkvote, så da han endelig ud på eftermiddagen trak 2 makreller og 1 uidentificeret fisk op af vandet, var glæden stor. Vi fik dejlige friskfangede fisk til aftensmad!

Dorthe i sin nye flydedragt. Så kan hun holde varmen.

13. juli starter sejladsen mod Haugesund kl. 8.30. Det er simpelthen hundekoldt, og vi fryser med anstand. Tågen bliver noget tæt – dog ikke alarmerende, og kl. 13.30 er vi inde i Storasund, hvor der overraskende nok ligger rigtig mange af flotillen; vi troede, vi var noget bagefter de andre. I Haugesund ligger man nærmest til kaj i hovedgaden, i hvert tilfælde hvad angår barer, restauranter og natklubber, og sådan en lørdag aften i Haugesund går ikke stille af sig. Vi sov med dunkende rytmer i ørerne det meste af natten. Hurra for ørepropper!! Ellers var opholdet nu hyggeligt nok med Irish coffee med Winnie og Frede fra Papillon. Desuden fik jeg en overlevelsesdragt/flydedragt indkøbt, da der endelig var en i den rigtige størrelse.

14. juli starter vi alle ud kl. 9 – flot at se alle bådene sejle ud i skærgården på samme tid. Der er ca. 1o grader fra morgenen af, så det er rent svir med den nye dragt – og Annas hjemmestrikkede sokker, som jeg fik til min fødselsdag. Jeg mærker ikke længere kulden, simpelthen. Der er ikke meget vind, men det lykkes os dog at sejle for sejl noget af tiden. Flot skærgårdssejlads! Kl. 13.30 sejler vi ind i den lille havn Sagvåg på øen Stord. De 7 danske både, der er gået ind her, fylder rimeligt meget i den lille havn, men havnekaptajnens mand styrer med hård hånd, hvor de forskellige både må ligge. 150 kr..koster det at ligge her, men så kommer havnekaptajnen også med morgenbrød og avis til os – herlig tradition.

15. juli er der atter afgang fra Sagvåg – kl. 9 sejler de fleste af os ud, og de fleste af os også med kurs mod den lille havn Kolbeinshamn, som ligger 23 sm mod nord i en lille lagune. Her ligger ”Wicky” allerede, mens ”Marianne” er sejlet herfra i dag. Vi får let regn og en smule dis. Men ellers er det en smuk sejlads i skærgården. Er fremme kl. 12.30 og får fortøjet ved en vakkelvorn og meget glat bro, men hold da op et lille hyggeligt sted, hvor vi sjovt nok ender med at ligge sammen med 12 af de andre danske både.

16. juli sejles de sidste ca. 24 sømil ind til Bergen i stille regn og dis. Et sted som Bergen trækker selvfølgelig rigtig mange turister til – incl. bådfolket, så der er kun mulighed for at ligge udenpå andre både. Vi får en plads i 3. position, hvilket er lidt besværligt, men til gengæld er det så ikke os, der skal fortøje efter at der er 122 cm i tidevandsforskel – det er da en forskel, der vil noget! Vi ligger uden på ”Papillon”, som heldigvis stadig har whisky i behold og er gode til at invitere på Irish coffee!! Vi må se at få fat i noget, så vi kan gøre gengæld. Det er helt fantastisk at ligge fortøjet ved Bryggen, som er en del af Unescos Verdenskulturarv. Husene ser ud nøjagtig som de så ud i 1700 tallet, og vi glæder os til at skulle ud at udforske området. Sidst vi var her for 8 år siden, skinnede solen uafbrudt i flere dage, men ellers er Bergen kendt for sine mange regnvejrstimer – på årsbasis 3 gange så meget regn som i København! Faciliteter som toilet og bad er næsten ikke-eksisterende i denne havn – mod et større gebyr oveni de smådyre havnepenge kan man dog få adgang til toilet og bad på den anden side af havnen.

Bergen 17. juli

Buena Vista i Bergen.

17. juli er der tørvejr i formiddagstimerne, og vi nyder at gå rundt i de små gader i den gamle bydel. Man forstår den evige angst for ildløs, når man ser, hvor tæt de gamle træhuse står. Den sidste store brand var i 1955, men lige i den brand gik Bryggen fri, så de fine gamle huse der, hvor de tyske købmænd huserede, er fra 1700 tallet – og nydeligt restaurerede. I 1944 gik en eksplosion på et skib i Vågen hårdt ud over de gamle huse; tagene blev blæst af, og flere af de nærmestliggende huse står den dag i dag ret skæve som et minde fra krigen. På det stor torv i centrum lyder tonerne fra gademusikanter, og ved nærmere eftersyn kan vi se, at det er de samme, far og datter, som vi også nød at høre på ved vores besøg for 8 år siden! Kl. 22.30 ankom vores gaster, Dorthe og Lars, som skal sejle med ind til Flåm.

Bergen 18. juli

Bergen har 260 dage med regn om året.

18. juli er det ikke stille regn, vi vågner til lyden af men regn, der plasker i stride strømme på vinduerne – og jeg kan ligeså godt først som sidst indrømme, at det fortsatte resten af dagen, så Bergen lever virkelig op til sit navn med de 260 regnvejrsdage pr.år. Efter skippermødet og overdragelsen af den store foreningsstander til Karsten, som er ansvarlig for næste etape af vores tur, var det tid at møde de 2 guider fra Bergen Guideservice. Vi delte os i 2 hold, og vores guide var Solveig Mohr, som var rigtig god til at tale tydeligt, så vi fornemmer, at det for alle var en rigtig god oplevelse. 2 timer blev det til i silende regn, men meget spændende at høre om Bergens historie og gå i de små spændende gyder mellem Bryggens huse. Vi havde egentlig snakket om at sejle ud til en af de små øer efter byvandringen, men vi havde ligesom allerede nok vådt tøj om bord, så vi besluttede os til at vente til i morgen, hvor vejrudsigten siger sol og tørvejr.

Eivindsvik 19. juli

Liv af Ebeltoft i Sognefjorden.

19. juli sejler vi i tørvejr ud af Bergen Marina med kursen sat mod Eivindsvik, 36 sømil mod nord. Det blev til en meget smuk tur i afvekslende skærgård – hold op, hvor vi nød det. Vi er 6 både, der nu følges ad, og havde en fin aften med hygge på bådene i den lille havn, hvor det kun koster den nette sum af 100 kr, incl strøm pr nat (sammenlignet med Bergens 275 kr.). Diesel og dejligt bad blev det også til. Med 4 personer om bord er det ikke nemt at bade om bord, så det ……!

Hoeyanger 20.juli

Peter fra Trine og Jørgen giver fisk til alle. HP og Yvonne tilbereder.

20.juli er der fælles afgang fra Eivindsvik for ”Rena”, ”Liv”, ”Trine”, ”Papillon”, ”Wicky” og ”Buena Vista” kl. 10. På ægte demokratisk vis blev det på morgenmøde bestemt at sejle til Hoeyanger et langt stykke inde i Sognefjorden. Der er ikke mange steder at lægge til i Sognefjorden – og vores ankerkæde og – snor kan ikke række ned til bunden af den mange hundrede meter dybe fjord (op til 1300 meters dybde!). Det bliver en helt igennem fantastisk dag med høj sol og det smukkeste landskab. Da vi er fremme hen på eftermiddagen viser det sig, at det er så som så med pladser at ligge på, så vi ender med at finde ud af at ligge uden på hinanden – os 6, der er her, men det vil knibe, hvis der kommer flere! Da der på et tidspunkt kommer en ret kraftig vind, begynder bådene at banke mod hinanden, så vi beslutter os for at liste ind i den lille havn, hvor der ellers kun ligger små motorbåde, hvilket normalt indikerer lidt om dybden, men her var det ok.Der kommer øjeblikkelig gang i fiskestængerne, og Jørgens ihærdighed belønnes, idet han fanger 3 makreller – faktisk 4, men den største – pragteksemplaret – hopper simpelthen op af spanden igen. Besætningen på ”Trine” har undervejs også fanget fisk, så der bliver fællesspisning med fisk til alle. Makrellerne bliver røget og sejerne grillet. Det bliver en skøn aften på klipperne.

Sognefjorden 21. juli

2 x søde Dorthe passer på dækket, medens Lars og jeg sejler.

21. juli er en fantastisk morgen at stå op til – sikke en udsigt ind gennem fjorden, hvor solen langsomt kommer frem over fjeldene, og små lavthængende skyer enkelte steder giver lidt perspektiv. Kursen er sat mod Balestrand, hvor vi boede et par dage for 15 år siden. Det bliver en skøn tur, hvor vi stort set ikke laver andet end at sidde at sukke og kigge på de smukke omgivelser, der glider forbi os. Dybden er mange hundrede meter, så det behøver vi ikke bekymre os om. Det første, vi får øje på, da vi nærmer os byen, er det fantastiske hvide, smukke træhotel, som ligger majestætisk ved vandet, dog nu med en ikke særlig heldig tilbygning i form af et højhus med værelser bagved. Kl. 13 lægger vi til kaj, men tidevandet gør, at vi har meget svært ved at komme i land, da der er flere meter op til kajen, og da der samtidig er stor trafik af små både – og en enkelt stor færge, hvis bølger kaster rundt med os, beslutter vi os for at ligge for anker ude i vigen. Da ankeret er kastet, pakker vi madkurven, og Frede fra ”Papillon” kommer i gummibåd og henter os, så vi kan komme ud at grille på deres båd, der har den gasgrill om bord, som vi nu næsten ikke kan leve uden! Efter en utrolig hyggelig aften sejler Frede os sikkert hjem igen – det er fornemt med sådan en bådtaxa/challup!

Flåm 22. juli

Sognefjord.

22.juli går turen det sidste stykke ind gennem Sognefjorden – til Flåm, som er endestationen for den officielle del af vores fællestur. Det bliver endnu en dag i strålende vejr og med et betagende sceneri til alle sider. Der er en del modstrøm, men vi sejler alligevel de godt 35 sm på små 6 timer. I Flåm får havnefogeden travlt med at sætte fortøjringsringe på broerne, så alle kan komme til at ligge så nogenlunde. Vi ligger sådan set fint nok, hvis det ikke lige var for de små både, som med rask fart sejler krydstogsgæster fra skib til kaj og omvendt; de laver en bølgegang, som får os til at hoppe og danse inde ved broerne. Heldigvis sejlede de 2 krydstogtskibe før sengetid, så vi fik trods alt en rolig nat. Vi mangler nu kun at få 6 både til kaj – regner med, de ankommer i løbet af i morgen.

Flåm

Buena Vista i Flåm.

23. juli ankommer 2 nye krydstogtskibe til Flåm, og så er freden forbi for i dag. Bortset fra bølgegangen er der forholdsvis roligt her, hvor vi ligger, for alle gæsterne fra de store skibe bliver landsat på den anden side af den lille vig, hvorfra den berømte togtur med Flåm-banen starter. Det er også der, alle souvenirbutikkerne ligger. Den eneste grund til at gå derover er, at Coop har et lille supermarked med det allermest nødvendige. Lars og Dorthe har hentet deres bil i Voss, så da den nu er til rådighed her i Flåm, beslutter vi os til at køre en tur og se noget af den smukke natur fra landsiden. Det bliver en dejlig tur, hvor vi bl.a. kommer til Vik, en lille hyggelig by med både gammel træstavkirke, indkøbsmuligheder og lille havn – et ganske godt bud på et overnatningssted, når vi begynder at sejle ud af fjorden igen.

Flåm 24. juli

Flåmsbanen.

24. juli starter morgenen med møde i arrangørgruppen – den forestående aften bliver snakket igennem; vi bliver 60 til middagen her i aften. Senere kører Lars og Dorthe en tur, og Jørgen og jeg går op til Brekke-fossen, som bestemt var klatreturen værd – selv i middagsheden! I mellemtiden har den lokale avis været på besøg for at lave en artikel om disse danskere, der er blevet lidt af en turistattraktion i området. Den flinke havnefoged og ejer af restauranten må være glad for al den omtale af den lille havn. Aldrig før har der ligget så mange både i havnen på samme tid – og da slet ikke fra samme land. Kl. 15.30 mødes de, der skal med Flåms-banen, der er en 20 km. lang togtur fra Flåm (2 m o havet) til Myrdal (866 m o havet) – kaldet verdens smukkeste togrejse; det må også være en af de dyreste, idet en returbillet koster 280 kr med grupperabat og 340 kr uden! Turen tager 1 time hver vej incl. et ophold ved Kjosfossen, der med sit frie fald på 93 m er et flot syn. Med i købet var også musik og dansende huldrer ved fossen! Togbanen tog 20 år at bygge og stod færdig i 1940. Det er ganske rigtigt en flot tur, men vi har set så meget flot natur på vores sejlads op gennem Norge, så det kan være svært at graduere indtrykkene. Det er muligt at cykle ned via Rallarveien, der løber nogenlunde langs jernbanen, og det blev så pludselig et must for Jørgen. Vi havde dog ikke fået vores egne cykler med, og med en cykelleje-pris på 700 kr., ville det trods alt være billigere at købe en ny enkeltbillet næste dag – og således gik det til, at vi – efter lidt overtalelse – gik hen og købte billetter til i morgen. Aftenens grill-party på restauranten ved Flåm Marina blev en utrolig hyggelig aften. Vi har nået vores mål i Sognefjorden, vores fælles tur er nu slut, og mange nye bekendtskaber er det blevet til. Vi vil nok møde mange af bådene igen på vej sydover, men ellers måske på nye eventyr til næste år!

Kjosfossen, med huldren der lokker med sang og dans.

Flåm cykeltur

En fantastisk cykeltur, 21 km og 860 meter fald.

25. juli tager vi afsked med vores gaster, Dorthe og Lars, som nu må hjem til Randers igen. Det har været så hyggelige dage med gode oplevelser. Mange af bådene er allerede draget videre, mens vi så atter tager toget til Myrdal. Hvis man har sit liv kært (og det har vi), bør man end ikke overveje at cykle på mini-cykler de første par km fra Myrdal. Jeg vil ikke engang kalde det en vej, nærmere en sti med store sten og så stejl, at vi måtte have håndbremsen i bund for at holde på cyklen. Da vi var forbi alle hårnålesvingene på den stenede sti, blev det sjovt, og det kunne komme til at gå meget stærkt (alt for stærkt!), hvis ikke der blev bremset hele tiden. Smuk tur gennem fantastisk landskab. Kl.14 var vi klar til at afsejle fra Flåm, hvor nu kun lille ”Liv” og ”Marianne” lå tilbage. Vi sejlede i lidt blandet vejr tilbage til det smukke Balestrand, hvor vi lå for anker natten over sammen med en del andre af de danske både. Flot aften. 29 sm.

Cykelvejen var noget stejl de første 2 km.
En flot cykeltur.
Cykeltur med frokost ved elven.

Grill med Chasja. 26. juli

For anker i Balestrand.

26. juli letter vi anker og sejler det sidste stykke ud af den smukke Sognefjord – til Eivindvik, hvor det er muligt at tanke diesel og købe lidt mad. Ved aftenstid ligger der udover os 5 danske både ved den lille kaj, og vi griller sammen med Vita og Peder fra ”Chasja” – hyggelig aften, hvor vi får lært stegte bananer at kende. Og besætningerne på de andre både stødte til til hygge på kajen. 54 sm.

Kopervik 27-28. juli

Smukt landskab vi sejler igennem.

27. juli lister vi af sted kl. 7 med Kaj fra ”Mille” som eneste vinkende tilskuer. Rolig sejlads indtil vi tidligt på eftermiddagen render ind i en regnbyge med dis til følge. Der blev holdt skærpet udkig i det smalle løb, og lanternerne blev tændt. Det er lørdag, hvorfor det ligefrem vrimler med hurtigtgående motorbåde, så vi får os også nogle gyngeture undervejs. Vi havde faktisk bestemt, at vi ville finde et overnatningssted i nærheden af Bergen, men den lagune, vi havde udset os, var der selvfølgelig en del andre, der også havde haft i tankerne, så da vi så, hvor lidt plads, der var derinde, bestemte vi os til at sejle videre sydpå til Kolbeinshamn, et lille hyggeligt sted 9 sm længere mod syd. Fin sejlads, godt nok for motor, da det lidt vind, der er, er stik imod os. Samtidig har vi haft modstrøm det meste af dagen – et enkelt sted helt op til 3 knob! Så er det godt med en stærk motor! Solen skinner igen fra en næsten skyfri himmel, så det er ren nydelse. Svend fra store ”Marie” kommer ind lidt efter os, og vi hyggger sammen med en ø, før det er tid til lidt mad. 65 sm på knap 12 timer.

28. juli er vi fra morgenen af lidt i tvivl om, hvor dagens sejlads skal bringe os hen. Morgenen er dejlig, men vejrudsigten lover kuling senere på dagen. Valget falder mellem at blive i Kolbeinshamn (i et uvist antal dage) eller gå lidt sydpå og ”blæse inde” et andet sted. Vi bliver enige med os selv om, at Sagvåg på øen Stord er et godt bud, men lige da vi skal til at dreje ind mod havnen, hører vi ”Trine” og ”Wicky” på VHF’en, og da går det først op for os, at de ligger kun 2 sm foran os. De snakker om at gå ind til Haugesund, og vi beslutter os for at følge med. Vi ender dog med at sejle forbi Haugesund og går i stedet til en mindre by, Kopervik. Vi når lige at få en ordentlig regnbyge med – og den varslede vind (vi fik 15 m/sek ind til havneindløbet), før vi kan lægge til med hjælp fra modtagelseskomiteen fra de andre 2 både. Hyggeligt gensyn blev fejret med en enkelt øl. 57 sm på knap 9 timer – med meget konstant modstrøm.

Peter 17.06.2017 18:34

vil sejle turen singlehand I år.... glæder mig

erik & Gitte. S/Y ELISA 25.11.2013 17:13

En flot kavalkade af text og fine billeder fra Norgesturen! Flot flot...!

Kirstine 13.08.2013 21:47

Hej, Hvor er det en dejlig blog, tilpas med billeder og tekst, - man faar helt lyst til at begynde at sejle....

John Westh 06.08.2013 17:51

Kære Dorthe og Jørgen ! Tak for den dejlige godt beskrevne beretning om turen til Sognefjorden.
Mange hilsner
John Westh - "Marie".

Søren Borup 04.08.2013 04:50

Kære Dorthe og Jørgen!
Dejlig og godt skrevet beretning fra flotte, smuk og betagende Norge.
Hilsen Astrid & Søren, båden Wicky en stille nat i Skagen havn.

TOVE 30.07.2013 16:52

Kære dorthe og Jørgen!
Det var dejligt at læse om jeres oplevelser. Har besøg af familien fra Elev.

Kærlig hilsen
Mor.

Dorthe Møller Yde 12.06.2013 22:39

Kære Dorthe og Jørgen.
Jeg håber, at morgenbrødet smagte godt.
Kærlig hilsen
Dorthe

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik