Elben - Ebeltoft

Rådhuset i Hamborg.

Den 29. juni

 

Vi ligger nu og vugger i City Sporthafen i Hamborg. Det er en ret åben havn ud mod Elben, og der er en vældig trafik af pramme og især hurtiggående både på havnerundfart, der altså gør, at vi får nogle pæne gyngeture. Til gengæld ligger vi så bynært, som det næsten er muligt.

Sejladsen hertil i går var forrygende. Fra Lauenburg sejlede vi efter en stor fragtbåd, og sammen med den sejlede vi direkte ind i dagens eneste sluse. Efter slusen skulle vi igen til at tage højde for tidevand, men det har skipper tjek på, så vi fik al den gode medstrøm resten af vejen til Hamborg, så vi var der allerede midt på formiddagen. Efter slusen skifter omgivelserne noget karakter, idet der nu er meget høje diger på begge bredder.

Over middag gik vi først en tur hen til Kehrwieder med de flotte pakhuse. Her ligger også det ret specielle Speicherstadt Kaffeerösterei, hvor eftermiddagskaffen blev indtaget, før turen gik videre gennem byen forbi det smukke gamle rådhus. Resten af dagen blev brugt på tiltrængt rengøring i båden og snak med nabobåden, som er på vej til Middelhavet.

Tidevandet her er mindst 3 m.

I dag gik turen forbi St Michaelis kirken og videre til bymidten, hvor vi i dag var inde i det flotte gamle rådhus, som i dag stadig er et mødested for lokalparlamentet. Sidste stop var St Nikolai kirken, hvor nærmest kun det høje baroktårn står tilbage efter bombardementer under 2. Verdenskrig og i dag er et mindested for alle de døde under krige og overherredømme i øvrigt.

 

Distance i går: 53 km

Sluser: 1

Elbphilharmonie i Hamborg.

 

Den 30. juni

 

Tidlig morgenkaffe i solskin i cockpittet, før vi begav os af sted mod den gamle Elb-tunnel, hvor vi måtte lade os imponere over datidens ingeniørkunst. Tunnelen er 426 m lang, fra 1911 og var i fuld funktion indtil Elbtunnel på A7 åbnede i 1975. I dag er den åben for fodgængere og cyklister hele døgnet og vistnok biler i et meget begrænset tidsrum. Elevatorer fragtede os ned i dybet (24 m).

Vi fortsatte til området omkring St Pauli og Reeperbahn, som var totalt dødt og uinteressant her kl 9 om morgenen, men vi havde nu heller ikke forventet andet efter en nok heftig fredag aften!  Til gengæld var det rart at have havnepromenaden for os selv på vej hjem, for senere, da vi kl 12 skulle med på havnerundfart, var her sort af mennesker; det er jo lørdag, og også i havnen her er der stor trafik af små motorbåde især. Der var kun denne ene havnerundfart med engelsktalende guide, og det viste sig så at være ”Lousianna Star”, en kopi af en hjuldamper fra Mississippi – lidt malplaceret her i Hamborg, men vi fik en meget spændende tur rundt i den enorme og meget travle havn. Vi fik også en fantastisk udsigt til Hamborgs nye vartegn, Elbphilharmonie, indviet i januar 2017, der rummer både koncertsale, hotel, restauranter og privatboliger. Vi sejlede lige forbi det, da vi kom hertil og ligger nu nærmest under det, men det er så stort, at man næsten skal på afstand for virkelig at kunne se, hvor flot det er.

 

 

 

Den 1. juli

 

Det traditionsrige søndagsfiskemarked starter kl. 5 (og slutter kl. 9.30), men vi var der dog først lidt før kl. 7 i dag. På trods af tidspunktet var der allerede sort af mennesker, en del var helt tydeligt kommet direkte fra nattelivet på det nærliggende Reeperbahn.

Den flotte bygning ”Fischmarkt” har i over 100 år dannet rammen om markedet, men oprindelig var de handlende fiskere, som tidligt skulle af med deres fangst, så de kunne nå at komme i kirke bagefter. I dag er der i bygningen levende musik, ølboder og morgenmadsboder. På pladsen uden for sælges alt fra røgede ål, frugt og træer til slik og tøj. Trækplastrene var lastbilerne, hvorfra store blandede poser eller kurve blev falbudt, fx med frugt eller slik (til 10 euro !) – og der blev kastet med bananer og røgede ål og lavet sjov for at trække folk til! Prisen på 10 euro kunne ikke forhandles, men gik salget lidt sløvt, blev der bare mere og mere lagt i poserne, til nogle bed på krogen.

Ved middagstid kom Jette og Bjarne med tog fra deres campingplads, og vi fik en rigtig hyggelig eftermiddag og aften sammen. Vi var på sightseeing rundt i byen – ved St Michaeliskirken (den udbombede kirke, som er mindesmærke for ofrene for krig), og videre til det fantastiske Elbphilharmonie, hvor vi kunne komme de første mange etager op, så vi fik en fantastisk udsigt over Elben, bla også over den lille havn, hvor Buena Vista lå. Turen gik nu videre gennem det nye flotte havnekvarter, hvor der tilfældigvis var en cafe, da vi allermest trængt til noget koldt at drikke. Efter at have fået slukket tørsten, gik turen videre til det gamle rådhus.

Aftensmaden spiste vi på restaurant Panthera, hvor der serveres braziliansk rodizio (forskellige slags kød bliver skåret fra spyd ved bordene), og så var det tid at tage afsked, da Jette og Bjarne kører sydpå og vi sejler nordpå.

Udsigten fra vores ankerplads i Kielerkanalen.

Den 2. juli

 

Vi vågnede tidligt, så allerede kl 6.30 sejlede vi ud i Elben med en lillebitte smule modstrøm, som snart blev til herlig medstrøm. Vi var oppe på over 9 kn på et tidspunkt, så det gik stærkt med at nå til slusen ved Brunsbüttel, hvor vi kunne sejle direkte ind og sammen med 5 lystbåde ligge ved siden af en stor fragtbåd. I Brunsbüttel fik vi lige handlet ind, før vi sejlede videre de ca 20 km til vores favoritsted i Kielerkanalen, den lille vig med nogle pæle at fortøje til ude midt i bassinet. Her er fred og ro, og samtidig er det ret sjovt at se alle de enorme skibe, der passerer forbi. Solen hamrer stadig fra en skyfri himmel. Her overnattede vi også for over 2 år siden, da vi skulle begynde vores Middelhavs-eventyr, så nu er ringen ligesom sluttet.

Den 3. juli

 

Vågnede meget tidligt, da en hurtigt sejlende slæbebåd sendte voldsomme bølger ind i vores lille idyl, men så fik vi da tid til at nyde en helt vidunderlig morgen med spejlblankt vand, blå himmel og fuglekvidder, inden vi kl 7.30 sejlede videre ad Kieler-kanalen. Da vi nåede til km 58, var der pludselig 3 røde lamper over hinanden, så vi måtte pænt vente med at sejle videre, til det enorme arbejdsfartøj med slæbebåd både for og agter var passeret. Her lå også en anden Hallberg-Rassy, der var på vej hjem fra Caribien; dem fik vi snakket lidt med i ventetiden.

Da vi ankom til Holtenau-slusen, kunne vi på 1 km afstand se en del lystbåde sejle ind i slusen og sluseporten lukke. Det var lidt ærgerligt, for det tog 1 ½ time, før sluseporten åbnede igen for os og de 17 andre lystbåde, der i mellemtiden var kommet til. Det er vist den største sluse, vi endnu har set på turen. Den gamle sluse, lystbåde normalt skal benytte, blev beskadiget tidligere på året, da en båd sejlede ind i sluseporten, så det varer længe, inden den åbner igen.

Kl 19.15 nåede vi til Yachthafen Damp, hvor vi hurtigt fandt en grøn plads. Det er et kæmpestort ferieresort med strand og levende musik, som vi dog nemt kunne sove fra efter en lang dag.

 

Distance: 78 km + 17 sm

Sluser: 1

Så er båden igen blevet til en sejlbåd.

Den 4. juli

 

Vi vågnede som sædvanlig tidligt, så kl 6.30 smed vi fortøjningerne og sejlede ud i en lidt kølig morgen med grå himmel. Vi fik dog ingen regn men heller ingen sol i dag! Kl 11.45 var vi i land ved MJ-Værft i Augustenborg og fik hurtigt udleveret både mast og vores store kasse med anker og rig. Dagen i dag er gået med indkøb og rigning af masten, som nu næsten er klar til at blive sat på. Det føles rigtigt godt at have udsigt til at blive en sejlbåd igen efter at have været en flodpram i 9 uger.

 

Distance: 34 sm

 

Den 6. juli

 

Dagen i går gik med den sidste klargøring af masten, radaren kom på plads på radarmasten (og virker), og vores hårdtprøvede fendere fik en yderst tiltrængt gang skrubning. Om eftermiddagen kom masten på; det var dejligt at have de 2 fra værftet til at styre kranen og hjælpe med at få masten på plads.

Sidst på eftermiddagen kom næste båd i vores mastetransport, Navi med Karin og Peter, ind i havnen. Det var hyggeligt endelig at få hilst på dem. Vi sluttede dagen af med en sundowner i deres båd.

I dag fik vi bommen monteret, og på trods af blæsevejret fik vi også forsejlet sat på. Biminien er pakket væk og alt er tjekket et par gange, så nu håber vi ikke, vi har glemt eller overset noget. Vi har pga blæsevejret udsat vores tur videre til søndag morgen.

Vi gik en tur op i den lille by og så desuden Augustenborg Slot, en meget smuk barokbygning.

Lindetræer og Augustenborg slot.
Dorthes fødselsdag, 2 dage for tidligt.

Den 8. juli

 

I går cyklede vi i blæsevejr de 10 km ind til Sønderborg, og stor var vores overraskelse, da byen viste sig at være på den anden ende. Vi var dumpet lige ned i en 4 dages ringriderfest, der blev afholdt her for 130. gang. Efter arrangementet at dømme er det noget, der virkelig tages alvorligt. På torvet var der 1 times koncert med ikke mindre en 6 orkestre fra Danmark, Norge, Holland og England; der var optog gennem gaderne, før vi endte ved det gamle Sønderborg Slot, hvor den ultimative dyst i ringridning, nemlig kåringen af ”Kongernes konge” skulle finde sted. Vi blev faktisk meget imponerede af rytterne, samarbejdet mellem rytter og hest og så samtidig at kunne ramme det lille hul, som i første runde var 17 mm og i sidste runde var 5 mm. Det foregår i galop, og i går var det tilmed blæsevejr, så ringen ikke var helt i ro.

Ved 14-tiden cyklede vi tilbage til båden i Augustenborg, og stor var vores overraskelse, da båden var pyntet med flag, og 4 hoveder dukkede op fra cockpittet. Det var Kasper, Sanne, Lærke og Christian, som overraskede os med kakao, jordbærkage og fødselsdagsgaver på forskud. Sikke en dejlig overraskelse! Vi havde en hyggelig dag og aften, og Buena Vista var godt fyldt op til natten også, men det gik.

Christian ville gerne med os ud at sejle, så i dag kørte de 3 andre hjem (Lærke skulle på lejr, men ville ellers også gerne være blevet). Vi var lidt spændte på, hvor længe en 4-årig ville finde det spændende at sejle, for vi havde bestemt os for at sejle helt til Middelfart. Vejret var dejligt uden for meget vind, og Christian nød at styre. Desuden var vi så heldige at se marsvin helt tæt på båden, og der var en del vandmænd og brandmænd, der skulle tælles også!

Det var dog godt at komme i havn, og resten af dagen gik med at spise is, soppe og bygge sandslot.

 

Distance: 35 sm

Vores nye styrmand. Christian.
Christian.

Den 10. juli

 

I går måtte vi blive i Middelfart pga den kraftige vind, og i sådan noget vejr er havnen ikke det mest spændende sted for en aktiv 4-årig. Vi fandt dog vej til en fin legeplads med lidt dyrehold et par km fra havnen, så det gik der fin tid med.

I dag sejlede vi over til dieseltanken for blot at erfare, at det ikke var muligt at tanke, så Jørgen måtte af sted med dunken bag på cyklen. Af sted kom vi kl 9.15 og lige over middag nåede vi Juelsminde i fint vejr og meget lidt vind. Undervejs havde vi den hyggelige oplevelse at kunne vinke til Afrodite med Bente og Ove og Penelope med Irma og Bo – begge fra Ebeltoft.

Eftermiddagen er gået med lidt indkøb, isspisning og hygge på båden, før vi om aftenen gik på restaurant for at spise fødselsdagsmiddag. Sådan en lang dag fuld af oplevelser trættede vores lille gast (og også lidt os!), så aftenen blev ikke så lang igen.

 

Distance i dag: 24 sm

Den 12. juli

 

I går sejlede vi fra Juelsminde tidligt om morgenen og nåede til Hou før middag. Hou Havn var stille og rolig, så det nød vi faktisk efter det lidt mere hektiske havneliv i Juelsminde Marina, som er kæmpestor, og desuden rendte vi ind i dage med havnefest. I Hou tilbragte vi eftermiddagen på stranden med at bygge havne!

I dag sejlede vi i fin vind til Øer Maritime Ferieby, hvor Lærke og Kasper skal påmønstre for at sejle med os det sidste stykke til Ebeltoft. Gummibåden er sat i vandet, og så går der lidt tid med at sejle rundt i området med farfar. Christian har lidt til vores overraskelse været rigtig fin at have om bord, selv om det har været mange dage på ret begrænset plads, sejlads stort set hver dag og uden mor og far. Han er en sej lille gut.

Dorthe cyklede ind til Ebeltoft for at købe ind, Christian og farfar sejlede en tur i gummibåden, og sidst på eftermiddagen dukkede Lærke og Kasper op. Vi grillede og hyggede med legeplads og dagens is.

 

Distance i går: 16 sm

Distance i dag: 20 sm

 

Lærke ved roret.

Den 13. juli

 

Morgenmad ved bord-bænkesæt, derefter en sejltur i gummibåden, og så blev kursen sat de sidste sømil mod Ebeltoft. Sejlene blev sat, og Lærke styrede stort set hele vejen hjem. Kl 13 var vi på vores faste plads i Ebeltoft Skudehavn, hvor der pt ikke er så mange kendte hoveder, idet havnen er fyldt med gæstesejlere. Det er trods alt skønt at være her igen.

 

Distance i dag: 6 sm

 

 

 

Turen gennem Europa i tal:

 

Vi har sejlet 2397 km ( svarende til 1314 SM).

 

Sejltimer for motor i 271 timer. ( Gennemsnit 4,8 kn).

 

Og brugt 568 liter diesel, eller 2,09 ltr pr time. (det er lavere end normalt, men vi sejler også langsommere i kanaler/floder, og forbruget er mindre i den ventetid, vi har ved sluser).

 

Vi har været gennem 167 sluser.

 

Vi har betalt 5,946 kr i havnepenge, det er også lavt for 74 dage, men mange gange i kanaler har vi ligget på gratis pladser.

Afgift for at sejle på de franske floder og kanaler, ca 1.100 kr.

 

Den store udgift på sådan en tur er vinterplads, hvor vi fra oktober 2017 til maj 2018 har betalt 2.085 Euro.  (+ ca 180 Euro for hjælp med aftagning af mast, opbevaring og læsning på lastbil).

 

Mastetransport fra La Mede i Frankrig til Augustenborg var 6.250 kr. (Masterne blev kørt at SKAKS Specialtransport A/S; det kostede 37.500 kr, som vi var 6 om at betale).

Og endelig 1,612 kr til værftet i Augustenborg for at modtage, opbevare og kranhjælp for at få masten på båden.

 

| Svar

Nyeste kommentarer

25.05 | 09:57

En lille hilsen fra dem i Ajstrup , det ser ud til , at i allerede har gang i nye eventyr i Europa . I kommer vil ikke forbi Levanto i Middelhavet denne gang.

12.05 | 20:02

Kære Jørgen, Kære begge to,
Sjovt med denne fine hjemmeside, og dejligt at følge jeres oplevelser Ned igennem europa. God tur vidèrent. Ib.

21.11 | 14:24

Hej Aslaug. Flot Nauticat. Har også set efter Nauticat med Finkøl , men skal sælge Viksund 31 Goldfish først. Der er mange med langkøl. Mvh Erik

08.02 | 20:29

Tillykke med salget.